Qalam Perjalanan

HARI PERTAMA : 3 APRIL 2019
 Seri Teratai -  Sultan Mahmud Airport – KLIA2 - KLIA
(Mata Bertentang Mata. Kata Bersilang Kata)



Peta  Seri Teratai

5.38 pagi, bertolak  dari teratak Seri Teratai. Suasana pagi agak samar-samar. Jalan pula lengang, dan terasa benar sepinya. Lampu jalan berbalam-balam, bagaikan mengucapkan, “selamat jalan perantau”. 5.47 pagi,  masuk kiri di simpang Manir. 5.52 pagi, merentasi Sungai Nerus. Airnya kelihatan mengalir lesu hingga ke Laut China Selatan.


Warna-Warni Seri Teratai
Green Trees Of Home

Seterusnya masuk bulatan Batu 6. Azan berkumandang dan saling bersambut di sepanjang perjalanan. 5.54 pagi, melintasi Sekolah Sultan Mahmud. Tiba-tiba teringat Si Bungsu di tahun akhir di Volgograd Medical University Russia. 5.58 pagi,  akhirnya sampai di  Sultan Mahmud Airport. Cikgu Cai dan Cikgu Aimi belum sampai lagi.


Sultan Mahmud Airport

6.09 pagi, check in bagasi. 6.18 pagi, solat subuh di surau. Berdoa, semoga  di permudahkan perjalanan. Agar sentiasa dalam perlindungan-Nya ketika berkelana di bumi asing. 6.35 pagi, masuk dewan menunggu. Aircon agak perlahan. Suasana menjadi agak panas apabila penumpang semakin ramai.

7.10 pagi, beratur mengikut lorong  Zon 3. 7.10 pagi, masuk aerobridge. 7.24 pagi, duduk di seat 19E. Umi di 19F hampir dengan window shed. Bagaimanapun berdekatan dengan Cikgu Cai dan Cikgu Aimi. Flight Malindo OD 206 pagi ini dipandu oleh kepten Mohd Sofi.  7.36 pagi, demontrasi keselamatan, tetapi kurang diberi perhatian.

7.44 pagi, pesawat bergerak perlahan-lahan ke landasan take off. Tiba-tiba memecut. Terasa bergegar. Makin laju makin menongkah udara. Kemudiannya menyusuri lebuh raya angkasa. Dari jendela kelihatan hamparan hijau memenuhi permukaan bumi. Dinaungi tompokan-tompokan awan nipis. Deruan pesawat lalu mengisi pendengaran.

Sekali-sekala bergegar apabila melanggar awan. Terasa sedikit cemas, anxiety of nothingness. 7.53 pagi, paramugari menawarkan troli snek dan minuman di sepanjang aisle. Seterusnya membiarkan masa berlalu. 8.27 pagi, kelihatan bumi terhampar hijau, berbalam-balam. Cahaya kuning kemerah-merahann masih melatari hujung langit.

Semakin lama bumi kelihatan semakin samar-samar dalam mendung pagi. Pesawat mula mengurang ketinggian dan kelajuan. Lalu bangunan semakin hampir, bagaikan berlari-lari mengejar pesawat. 8.43 pagi, akhirnya pesawat membuat touchdown di KLIA2. Terasa bergegar. Kemudian meluncur perlahan-lahan ke medan parkir.

8.39 pagi, baru keluar dari pesawat. Melalui aerobridge, masuk ke dalam dewan ketibaan. Melintasi restoran Uncle Lim’s.  8.42 pagi, naik taravelator. Terus ke laluan baggage reclaim. 8.44 pagi, menunggu beg di carousel 2. Lepas itu berlegar-legar dengan troli mencari lif. Akhirnya naik travelator ke aras 2 M, medan selera Quizinn by rasa.


Quizinn By Rasa
Platform B Stesen KLIA

Order nasi lemak di gerai Sekampung Nasi Lemak Panas. Baru terasa kenyang dan bertenaga. 9.42 pagi, mencari kaunter tiket KLIA ERL Station di aras Gateway@Klia2. 10.05 pagi, membeli tiket untuk 4 orang. Kemudian turun eskalator ke platform B. 10.13 pagi, naik tren KLIA Transit. Kebetulan penumpang tidak berapa ramai. Jadi suasana agak lega dan selesa.

Aerotrain
Tren KLIA
Aerotrain

10.22 pagi, sampai di stesen KLIA. Kemudian terus naik lif ke aras 5. Duduk berhampiran Gate 6. Menunggu, dan bersantai sambil melegakan anggota dan perasaan. 11.52 pagi, masuk Macdonald. Order nasi bubur. 12.48 tengah hari, berjumpa tour leader En.  Md Sani. 27 ahli kembara berkumpul di L14 untuk check in bagasi.

Aras 5 Perkepasan
Check In Bagasi L14
A Taste Of Macdonald

Menunggu sambil break the ice. Inilah kesempatan untuk mengenali dan dikenali. Merupakan kumpulan veteran dari Terengganu, Johor, Selangor dan Negeri Sembilan. Demikian, veteran mudah dimesrai dan memesrai. Lalu “mata bertentang mata maka kata berselang kata”. Inilah permulaan yang menjanjikan satu pengembaraan yang menyeronokkan.


Bangunan Satellite A
Melalui Aerobridge

1.35 petang, pemeriksaan pasport. Kemudian turun eskalator. Seterusnya melalui pemeriksaan imigresen. 1.43 petang, naik aerotrain. 3 minit kemudian sampai di Satellite Building A. 1.48 petang, melintasi Jungle Boardwalk dan Taste of Malaysia. 1.58 petang, solat jamak takdim. Kemudian berehat berhampiran Gate 34, sambil menunggu depature time.

5 Jam 15 Minit
Dalam Flight OD 207

3.36 petang, beratur bersama warga India untuk pemeriksaan hand luggage. 3.52 petang, pemeriksaan pasport dan visa. Kemudian duduk di ruang menunggu. 4.17 petang,  baru masuk aerobridge hingga ke pintu pesawat. Terus masuk kabin dan duduk di seat 29A dan Umi di 29B. Petang ini, flight  Maliondo Air OD207 dipandu oleh kepten Fahmi. Penerbangan mengambil masa 5 jam 15 minit.


Terapung-apung
Ruang Udara

4.25 petang, bergerak perlahan-lahan ke landasan take off. Awan mendung masih lagi melatari kaki langit. 4.29 petang, tiba-tiba memecut di sepanjang landasan. Semakin laju, semakin menongkah udara. Akhirnya menyusuri lebuh raya angkasa. Bumi kelihatan semakin samar-samar dari kejauhan. Awan nipis bagaikan terapung-apung melintasi pesawat.


Post a Comment

Powered by Blogger.