Qalam Perjalanan

HARI KETIGA 9 DISEMBER 2016 (1)
Masjid Nabawi - Masjid Qiblatain - Masjid
Quba - Bukit Uhud


Bukit Uhud

4.48 pagi, turun dari bilik 521B. Masih terasa dingin. Namun Jalan Abizar sudah mula dibanjiri para jemaah, yang tergesa-gesa ke Gate 25. Gate yang menjadi laluan utama dari hotel Dallah Taibah. Lain-lain jemaah masuk ikut pintu pagar yang berdekatan dengan hotel masing-masing.

 

Berdoa

Menghayati

Terdapat sebanyak 41 pintu masjid dan 40 pintu pagar di Masjid Nabawi. Mengikut sejarah, Rasulullah SAW membangun masjid dengan 3 pintu. Kemudian Khalifah Umar bin Khathab RA pula menambah tiga  pintu. Al-Mahdi Al-Abbasi (161-165), menambahkan lagi jumlah pintu. Menjadikan kesemuanya 24 pintu.


Keindahan

Mempersonakan

Mendamaikan

Ketika melakukan perluasan terhadap Masjid Nabawi, Sultan Abdul Majid (1265-1277) menambah 5 pintu lagi.  Sehingga pada tahun 1408, Raja Fahd bin Abdul Aziz, membuka pula pintu baru di bahagian timur. Dinamakan dengan Bab Baqi,  yang mana terletak berhadapan dengan pintu Bab As-Salam.


Laluan Kesesakan

Penuh Syahdu

Pintu-pintu ini memberi kelegaan. Akan tetapi, 6.38 pagi, di pintu-pintu inilah para  jemaah bersesak-sesak. Terutama selepas solat Subuh. Termasuklah Keluarga Adis. 6.45 pagi, barulah sampai di hotel. Kemudian naik Tingkat M untuk breakfast. 7.02 pagi, masuk bilik 521B. Bersiap-siap untuk kembara. 7.15 pagi, berkumpul di depan hotel Dallah Taibah.

Program hari ini ialah Ziarah Luar. Masing-masing teruja, feeling excited. 7.59 pagi, Keluarga Adis naik bas nombor 1 dengan angka pengenalan 438. Perjalanan pagi ini agak lancar. Kelihatan bangunan-bangunan bagaikan berlari-lari ke belakang. Kemudian melintasi dataran gersang. Yaang luasnya, sesayup mata memandang.


Masjid Qiblatain

Jejak Memori

Seterusnya melintasi Masjid Qiblatain atau masjid 2 kiblat. Hanya mengintai dari jendela bas. Masjid ini juga dikenali sebagai Masjid Bani Salamah, kerana dibangunkan di atas bekas rumah Bani Salamah. Diriwayatkan, ketika Rasulullah SAW sedang solat Zohor, baru 2 rakaat, tiba-tiba turun wahyu. Memerintahkan  baginda merubah arah qiblat dari Baitul Maqdis ke Ka'bah di Masjidil Haram.  


Dua Qiblat

 Surah Al Baqarah, ayat 144

"Sungguh Kami melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palinglah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana saja kamu berada, palinglah mukamu ke arahnya."


Masjid Quba

Melatari Langit
8.12 pagi, destinasi seterusnya ialah Masjid Quba. Sempat merakam sudut-sudut fotografi. Bebrapa orang penjaja tempatan kelihatan menunggu dengan hamparan barangan. 8.26 pagi, ambil wuduk. Seterusnya solat Tahiyatul Masjid dan solat hajat. Kemudian mengabadikan jejak-jejak memori di dalam masjid.


Masjid Pertama


Jejak Memori

Masjid Quba adalah masjid yang pertama didirikan oleh Rasulullah SAW setelah tiba di Madinah dari Makkah. Letaknya sekitar 5 km arah barat daya Madinah. Di Masjid inilah untuk pertama kalinya solat berjamaah dilakukan secara terang-terangan.


Hadis Riwayat Tirmidzi.


Rasulullah SAW bersabda, “Siapa saja yang bersuci dari rumahnya. Kemudian datang ke Masjid Quba dan solat di dalamnya, maka ia mendapatkan pahala seperti pahala umrah."

Surah At Taubah, Ayat 108

"Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (Masjid Quba) sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersolat di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih."

8.43 pagi, keluar dari masjid. Malang sekali bagi Ayahde, selipar hilang. Terpaksa berkaki ayam. Nasib baik ada penjaja menjual selipar di dataran. Sebelum naik bas sempat bergambar di dataran. Mengabadikan Masjid Quba dalam jejak-jejak memori.

8.52 pagi, naik bas. Sejam kemudian sampai di kawasan dataran Bukit Uhud. 9.21 pagi, uztaz memberi sedikit pengkisahan tentang Peperangan Uhud. Seterusnya, 9.41 pagi, menziarahi para syahid di Perkuburan Uhud. Lalu memberi salam dan membaca doa untuk para syahid. Terasa hening dan sayu. Seiring angin yang memuput lembut dari dataran syahid. Bagaikan menyambut salam kembara.



Lambaian Uhud

Demikan Bukit Uhud,  bukit yang dijanjikan di syurga. Sekelompok bukit yang tidak bersambungan dengan bukit yang lain. Karena itu penduduk Madinah menyebutnya “Jabal Uhud” yang bermaksud "bukit menyendiri".

Hadis Riwayat Bukhari

Rasulullah SAW bersabda, “Bukit Uhud adalah salah satu dari bukit-bukit yang ada di syurga',"

Diriwayatkan, Rasulullah SAW bersama Sayyidina Abu Bakar RA, Sayyidina Umar Al-Faruq RA, dan Sayyidina Usman bin Affan RA naik ke atas Bukit Uhud. Tiba-tiba Bukit Uhud bergetar.


Kecintaan Uhud

Rasulullah SAW kemudiannya menghentakkan kakinya, dan bersabda, "Tenanglah kamu Uhud. Di atasmu sekarang adalah Rasulullah dan orang yang selalu membenarkannya." Tak lama kemudian Bukit Uhud berhenti bergetar. Demikian tanda kecintaan dan kegembiraan Uhud menyambut Rasulullah SAW.


Hadis Riwayat Anas bin Malik RA

Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya Uhud adalah satu gunung yang mencintai kami dan kami juga mencintainya.”

Bukit Uhud ini berjarak 5 kilometer dari utara Kota Madinah dengan ketinggian sekitar 1.08 meter. Diriwayatkan, peperangan yang dahsyat pernah terjadi di lembah bukit ini. Peperangan  antara 700 pejuang Islam dan 3.000 orang kaum kafir Quraisy pada tahun 26 Mac 625. Yang lebih dikenali sebagai perang Uhud

Post a Comment

Powered by Blogger.