HARI PERTAMA, 29 OGOS 2016
9.45 pagi, Honda City i-Vtec TBH669 meninggalkan teratak Seri Teratai. Membelok kiri di simpang Kg Peradong. 8.56 pagi, mengisi minyak Caltex RM43.00 di Kg. Batu Hampar. 9.03 pagi, berhenti di warung Kg. Pulau Manis untuk breakfast. Dedi dan Faiz pekena nasi minyak manakala Umi dan Ayla hanya roti canai.
9.45
pagi, masuk Kg. Kubang Palas. 9.37 pagi, masuk susur
kiri ke lebuh raya. Agak lengang dan kereta pun jarang-jarang. 9.43 pagi, melalui Plaza Tol Telemong. 9.46 pagi, merentasi jembatan Sungai Telemong. 10.00 pagi, masuk ke kawasan rehat Ajil untuk Faiz mengurus "ketidakselesaannya" dek kerana banyak makan. Di lot parking ada S.O.S SB 86 (E8) LPT2
dengan Hot Linenya 1800-88-6220. Kemudahan
untuk kecemasan
LPT Sepanjang 350 Km |
Lebuhraya Pantai Timur sepanjang 350 km. 2 lorong di
setiap arah. Bermula daripada tamatnya Lebuhraya Kuala
Lumpur-Karak. Memasuki Pahang melalui Lanchang,
Mentakab, Temerloh,
Chenor, Maran, Sri Jaya, Gambang, Kuantan dan Jabor. Di Terengganu
bermula dari Chenih, Chukai, Kijal, Kerteh, Paka, Dungun, Bukit Besi, Ajil, Telemong dan
tamat di Gemuroh.
10.09
pagi, meneruskan perjalanan. Melintasi Exit 858 Ajil.
10.15 pagi, papan tanda menunjuk 402 km lagi ke KL.
Seterusnya melalui kawasan angin lintang, yang
boleh menyebabkan kemalangan kalau memandu laju. Akibat daya angkat yang
terhasil apabila berhadapan dengan angin lintang. Malah kapal terbang pun boleh jatun kerana angin lintang.
Cara yang paling selamat untuk menghadapi angin lintang ialah mengurangkan kelajuan apabila melalui kawasan angin lintang. Pemandu-pemandu juga perlu peka dengan papan tanda amaran tentang kawasan kabus dan kawasan angin lintang.
Pemegang
konsesi Lebuh LPT, MTD Capital Berhad bertanggungjawab untuk memasang papan tanda amaran angin lintang dan kabus. Terutama
beberapa lokasi di sepanjang laluan sejauh 169
kilometer di lebuh raya itu.
Mengikut kata Ketua Trafik
Pasukan Bukit Aman, Datuk Gingkoi Seman Pancras, ada sesuatu yang "tidak kena" dengan Lebuhraya Pantai Timur
(LPT) sehingga berlaku lebih 150 kemalangan
sejak ia dibuka. So, tindakan segera perlu diambil untuk mengelakkan lebih banyak
lagi kemalangan berlaku. Jangan jadikan lebuh raya sebagai pusara.
Untung Tak Berbunyi Malang Tak Berbau |
Apabila sebut pusara, teringat lagu “Pusara Di Lebuh Raya”
oleh Rahmat EKAMATRA. Kadang-kadang perjalanan hidup ini terhenti di lebuh
raya. Hentian terakhir menjadi satu tragedi. Dan menjadi tempat persemadian
terakhir untuk insan-insan yang lupa dan
lalai.
Dalam
perjalanan ini
Menuju
destinasi
Pelbagai
lebuhraya dilalui
Perjalananku
terhenti
Di
lebuh raya ini
Terpandang
pusara diam menyepi
10.19 pagi, melalui Kawasan hutan yang berbukit-bukau,
Kadang-kadang saperti melalui
celah-celah tebing tinggi. Kemudian
menurun bagai roller coaster. 10.20
pagi, 106 km lagi ke Kuantan. Di hujung lebuh raya kelihatan bukit-bukau
berlapis-lapis dengan ton warna yang
berbeza-beza. Sungguh indah.
Pusara Di Lebuh Raya |
10.30 pagi, melalui jembatan Sg. Kudung dan melintasi hentian Bukit Besi. Terdapat papan tanda lembu, untuk memperingatkan pemandu supaya berhati-hati. Dari 2006 hingga 2008, sebanyak 44 kes kemalangan terlanggar lembu atau haiwan lain dicatatkan di sepanjang LPT. Jumlah paling banyak ialah 22 kes pada 2008, termasuk dua daripadanya kemalangan maut.
Lebuh raya sepanjang 338 kilometer
itu merupakan sambungan Lebuh Raya Kuala Lumpur-Karak iaitu bermula dari Karak
sehingga ke Kuala Terengganu. Tinjauan Utusan Malaysia di
sepanjang LPT sehingga ke susur keluar bandar Kuantan mendapati memang lebuh
raya itu sering dicerobohi lembu-lembu atau haiwan lain.
Post a Comment