Qalam Perjalanan







PEMERINTAH DINASTI UTHMANIYAH


Dinasti Uthmaniyyah pemerintah benua dari penubuhannya pada tahun 1299 hingga dibubarkan pada tahun 1922. Pada kemuncaknya, Empayar Uthmaniyyah terbentang dari Hungary di utara ke Somalia di selatan, dan dari Algeria di barat ke Iran di timur. Ditadbir pada mulanya dari bandar Bursa, ibu negara kerajaan telah berpindah ke Edirne pada tahun 1363 berikut penaklukan oleh Murad I, dan kemudian ke Constantinople (kini Istanbul) pada tahun 1453 berikutan penaklukan oleh Mehmed II.





Dinasti Uthmaniyyah Bermula  Pada Tahun 1299

Pemerintah pertama adalah Osman I  iatu pemimpin kaum Kayı daripada Oghuz Turki. Dinasti Uthmaniyyah bertahan selama enam abad melalui pemerintahan 36 sultan. Empayar Uthmaniyyah hilang akibat kekalahan Kuasa Pusat, iaitu sekutu kerajaan Uthmaniyah semasa Perang Dunia I. Pembahagian Empayar oleh pihak yang menang dan Perang Kemerdekaan Turki yang berikutnya membawa kepada pemansuhan kesultanan pada tahun 1922 dan kelahiran Republik moden Turki pada tahun 1923.


 


Bermula dariTahun 1402 Hingga 1413


Selepas penaklukan Constantinople pada tahun 1453 oleh Mehmed II, sultan Uthmaniyyah menganggap diri mereka sebagai pewaris Empayar Rom. Menggelar diri  mereka sebagai Caesar, maharaja dan juga khalifah Islam. Berikutan penaklukan Mesir pada tahun 1517, Selim I melanjutkan mengukuhkan tuntutan kuasa khalifah. Pemerintah Uthmaniyyah yang baru memakai Pedang Osman, dalam majlis pertabalan saparti raja-raja Eropah.


 


Bermula Dengan Penaklukan Constantinople


Dari abad ke-17 dan seterusnya, empayar melalui jangka panjang zaman statik, di mana sultan-sultan telah menjadi lemah. Ramai daripada mereka akhirnya digulingkan oleh tentera pengawal. Setengah-setengahnya dihalang daripada mewarisi takhta oleh  wanita di Harem-terutamanya ibu sultan yang turut memainkan peranan politik di belakang tabir


 


Sultan-Sultan Menjadi Lemah




Suleiman I, yang memerintah empayar ketika berada di kemuncaknya pada abad ke-16, memerintah selama 46 tahun, yang paling lama dalam sejarah Uthmaniyyah. Mehmed Murad V, yang memerintah pada zaman penurunan di abad ke-19, mempunyai pemerintahan yang singkat dalam rekod. Dia berkuasa hanya 93 hari sebelum digulingkan.


 


Jawatan Khalifah Dimansuhkan Pada 3 Mac 1924



Perlembagaan hanya ditubuhkan semasa pemerintahan Abdul Hamid II, yang menjadikannya sultan mutlak terakhir empayar dan raja berperlembagaan yang pertama. Walaupun Abdul Hamid II memansuhkan parlimen dan perlembagaan tetapi beliau terpaksa menerima semula pada tahun 1908. Sejak tahun 2009, ketua Dewan Osman dan waris takhta Uthmaniyyah  yang tidak berfungsi, terpaksa melantik Bayezid Osman, sebagai pemerintah.


Di akhir Dinasti Uthmaniyyah, Abdülmecid II dilantik sebagai sultan tanpa kuasa politik, beliau kekal dalam kedudukannya sebagai khalifah sehingga jawatan khalifah dimansuhkan oleh TBMM, (Türkiye Büyük Millet Meclisi) Perhimpunan Besar Negara Turki pada 3 Mac 1924.  Mehmed VI kemudian cuba tetapi tidak berjaya untuk melantik semula dirinya sebagai khalifah di Hijaz. 




Baby Ameera


We are not
too old to deny
and we are not
too bold to defy.
So do not deny
when you are wrong
and do not defy
when you are strong.


Menyanggah
kerana gagah
tetapi mengalah
kerana lemah


ARAM
(Abdul Rashid Abdul Majid)




 

Post a Comment

Powered by Blogger.