Qalam Perjalanan



HARI KE 6, 10 DISEMBER 2015


1.18 tengah hari, lepas lunch dan jamak zohor di Ayaranci Tesisleri, kami meneruskan perjalanan. Cuaca agak redup dan nyaman. Di kejauhan, senja  kelihatan  mula  mengintai di celah-celah bukit-bukau. Warnanya  mula  menghiasi  kaki  langit. Bagaikan  lukisan yang sudah hilang  serlahannya. Namun masih  indah dengan warna-warna senja yang baru bermula.



  




Dalam  sedar tak sedar, kami telah memasuki  Bandar Ankara pada jam 2.46  petang. Ankara yang  sebelum ini  dikenali  sebagai Ancyra  atau Angora, adalah Ibu kota Turki. Dan bandar kedua terbesar  selepas  Istanbul.  Bandar  ini  terletak   di tengah  Anatolia.  Hampir  5  juta mendiami bandar ini. Dan lebih 5 juta lagi di kawasan persekitaran
 


Ibu Kota Turki Dan Bandar Kedua Terbesar



Bandar  yang  padat  penduduk  ini  mempunyai  destinasi  pelancungan  yang  sangat menarik selain Anitkabir. Antara  points of  interest di bandar ini ialah Muzeum Tamadu Anatolian , Masjid KocatepeIstana  Ankara, Atakule, Muzeum  Perang KemerdekaanKızılay  Square, Muzeum Ethnografi, Ataturk  Forest  Farm, Muzeum  Tentera   Udara, Monumen  KemenanganMuzium Senibina  dan Muzium Wap Air Lokomotif.

1.    Takale
2.    Ataturk Fores Farm
3.    Istana Ankara
4.    Kizilay Square
5.    Minumen Kemenagan

6.    Masjid Kocatepe



Points Of Interest

 
07. Muzeum Etnografi
08. Muzeum Perang Kemerdekaan
09. Muzeum Senibina
10. Muzeum Tamadun Anatolia
11. Muzeum Tentera Udara
12. Muzeum Lokomatif Wap Air

Ankara adalah bandar purba. Yang telah melalui zaman Het, Phrygian, Yunani, Rom, Byzantine, dan Uthmaniyah. Bandar  bersejarah  ini penuh  dengan tinggalan-tinggalan  purba  yang masih menjadi  kajian arkeologi.  Saperti  bandar-purba  yang lain. Bandar  Ankyra (Yunaani), Ancyra  (Latin)  atau  Enguri  (Uthamniyah)  telah  mengalami  rentetan perubahan. Akibat  daripada   pengaruh pelbagai zaman.


Hari  ini kami  menyaksikan sendiri  kota  purba ini. Menjadi ibu kota metropolitan yang padat  penduduk. Bayangkan, dari sebuah kota lama dengan tradisi purba, tiba-tiba menjelma menjadi  bandar moden ala metropolis Eropah. Mengkagumkan.  Malah Muzium Anitkabir  sendiri  menjadi  lambang  kehebatan  Bandar Ankara.




 

Sebelum sampai  ke Anitkabir atau  "Makan Peringatan", kami terpaksa melalui pondok kawalan. Selepas mendapat pengesahan, barulah kami meneruskan perjalanan. 3.06 petang, sampai di persekitaran  Anitkabir.  Bas  terpaksa  berhenti di luar  dan kami  terpaksa berjalan kaki memasuki Anitkabir.



Tersergam, Hebat Dan Abadi



Untuk masuk ke muzium kami   terpaksa  menaiki  tangga  batu.   Sampai di atas, terasa  sangat  diri  begitu kerdil  apabila  melihat Anitkabir yang begitu hebat. Tersegam, dan abadi.  Terasa   hening,   bagaikan  memperingati  pejuang   kemerdekaan. Laman  yang  luas  dengan  bangunan yang gah.  Benar-benar hebat, sehebat perjuangan menuntut kemerdekaan Turki.



Tercegat Bagaikan Patung




Lalu masing-masing mencari sudut-sudut fotografi. Dan juga tidak melepaskan peluang untuk bergambar  dengan  pengawal  yang tercegat  bagaikan  patung.   Tidak   bergerak. Kami juga   bernasib   baik,  just  in  time, kerana   dapat menyaksikan  upacara  pertukaran pengawal. Ramai  juga pelancong mengambil kesempatan untuk merakam peristiwa ini.


Selepas   mendengar   taklimat   daripada  Samra   (our  Tour  guide),  kami  terus   masuk  ke  dalam  bangunan  di  sebelah   kanan   melalui   pintu  tembaga  yang  besar.  Terdapat  dewan besar atau  Hall of Honour,  dipenuhi  dengan  marmar  merah yang mempunyai hiasan mozek daripada  tamadun Anatolia, Het, Hellenic, Roman, Seljuk dan Uthmaniyah.


Dipamirkan Replika Ataturk




Dewan Kehormatan  ini menjadi  simbol Anitkabir  di mana terdapat  keranda simbolik Atatürk. Di  bawah  keranda  ini  jasad  Atatürk  disemadikan  di bilik khas  di tingkat  bawah  tanah.  Di laluan itu juga  dipamirkan replika Ataturk, barangan  peribadi dan hadiah daripada kenamaan asing, serta beberapa kereta rasminya.



Sejarah Perjuangan Dan Kebangkitan Banga Turki


Sebenarnya  kami tidak sedar yang kami telah memasuki menara-menara melalui  laluan yang ditetapkan.  Setiap  menara   menyediakan  ruang-ruang  pamiran. Sama  ada  dalam   bentuk barangan,  replika dan lukisan-lukisan. Yang menunjukan sejarah perjuangan dan kebangkitan bangsa Turki dalam menuntut kemerdekaan.


Sejarah Perjuangan Dan Kebangkitan Banga Turki


 
Perjuangan  rakyat jelas  dipaparkan  dalam  replika dan  lukisan peperangan. Tiga  patung pula jelas  menggambar  kesungguhan  rakyat   Turki   untuk  bangkit  semula  selepas  peperangan sebagaimana diilhamkan oleh Atartuk untuk pemodenan Turki.

 
‘Damai Di Rumah, Keamanan Di Dunia’
 

Rupa-rupanya, hampir-hampir 1 jam kami berada di Anitkabir. Suasana kian tenang. Kian lengang, dan kian terasa sepi. Manakala warna-warna senja yang kuning kemerah-merahan mula menghiasi kaki langit. Waktu ini  para pelancong mula beransur-ansur menuruni tangga untuk mengakhiri lawatan di Anitkabir.

4.07 petang, kami meneruskan perjalanan melalui bandar. Di luar mula gelap. Dataran-dataran gersang, dan bukit bukau kelihatan kian kabur. Kereta-kereta pula, mula memasang lampu. 6.49 malam, kami masuk wilyah Bolu. Malam kian berlabuh. Dan kesepian kian terasa.



Medan MemperingatiPejuang Kemerdekaan






ANITKABIR



Anitkabir Mustafa Kamal Ataturk

Anitkabir atau Makam Peringatan adalah makam Mustafa Kemal Atatürk. Pemimpin Perang Kemerdekaan Turki. Dan pengasas serta Presiden pertama Republik Turki. Ia Terletak di Ankara.  Telah direka oleh arkitek Profesor Emin Onat, dan Penolong Profesor Ahmet  Orhan Arda.

Anitkabir ini juga tempat persemadian İsmet İnönü, iaitu Presiden kedua Turki. Yang telah dikebumikan di sana selepas dia meninggal dunia pada tahun 1973. Makam beliau menghadap ke makam Atatürk, dan bertentangan dengan Medan Istiadat.

Seni bina Turki antara tahun 1940 dan 1950 telah diklasifikasikan oleh ahli sejarah seni bina sebagai Gerakan Seni Bina Negara Kedua. Kebanyakannya mempunyai ciri-ciri bangunan monumental, simetri dan keratan batu. Dengan penekanan  diberikan kepada perincian dan hasil kerja dalam pembinaan.

Anitkabir mengandungi ciri-ciri yang sama. Dan dianggap sebagai monumen utama era. Di samping itu, Anitkabir menampilkan ciri seni bina dan hiasan Seljuk dan Uthmaniyyah. Sebagai contoh, cucur atap menara dan Dewan Kehormatan semua gaya Seljuk.

Tapak yang dipilih untuk Anitkabir dikenali sebagai Rasattepe (Bukit Peninjau), iaitu  di tengah-tengah  Ankara. Boleh dan mudah dilihat dari semua sudut bandar. Dalam proses penggalian di temui beberapa artifak milik tamadun Phrygian. Ahli arkeologi mengaggapkannya sebagai penemuan sejarah yang kamudiannya dipamerkan di Muzium Anatolian Civilizations, juga di Ankara.


Pembinaan Anitkabir, yang mengambil masa sembilan tahun. Menjangkau empat peringkat, bermula pada 9 Oktober 1944, dengan upacara meletakkan batu asas.

Pembinaan Mengambil Masa Sembilan Tahun


Pasa pertama terdiri daripada penggalian dan pembinaan tembok di Laluan Singa. Bermula pada 9 Oktober 1944, dan telah siap pada tahun 1945. Fasa kedua pembinaan, terdiri daripada makam dan bangunan tambahan yang merangkumi medan istiadat. Bermula pada 29 September 1945. Dan telah siap pada 8 Ogos 1950.


Peringkat ketiga adalah pembinaan jalan-jalan menuju ke makam. Laluan Singa, dan Medan Istiadat; kaki lima makam, tangga besar, penempatan batu nisan yang besar. Diikuti pemasangan elektrik, paip dan pemanasan sistem.



Lambang Kehidupan Rakyat Turki



Peringkat keempat dan terakhir pembinaan adalah meletakkan kaki lima Dewan Kehormatan, bilik kebal, dan batu profil di sekeliling Dewan Kehormatan dan hiasan sampingan, yang siap dibina pada 1 September 1953.

Terdapat empat bahagian utama untuk Anitkabir: Laluan Singa, Medan Istiadat, Hall of Honor atau Dewan Kehormatan iaitu lokasi makam Atatürk dan Taman Keamanan yang mengelilingi monumen itu.


Laluan Singa



Mewakili Kuasa Dan Keamanan


Laluan ini sepanjang 262 m (860 kaki) Di kiri kanan laluan terdapat dua belas ekor singa yang diukir dengan gaya ukiran Het. Singa mewakili 24 suku kaum Oghuz Turki dan juga mewakili kuasa dan keamanan. Jurang lima sentimeter memisahkan ukiran batu di laluan ini untuki memastikan pengunjung berjalan dengan tertib ke makam Atatürk.

Ceremonial Plaza

 Medan Istiadat terletak di hujung Laluan Singa. Kawasan ini adalah 129 m (423 kaki) dan 84m (276 kaki) lebar dan direka bentuk untuk menampung 15,000 orang. Lantai dihiasi dengan 373 permaidani dan corak kilim (permaidani Turkish), dan diperbuat daripada  batu travertine dalam pelbagai warna.

Hall of Honor

Dewan Kehormatan  sebagai simbol Anitkabir di mana keranda simbolik Atatürk di letakkan. Strukturnya berukuran 41.65 m × 57,35 m (137 ft × 188 kaki) di dalam pelan dan naik ke ketinggian 17 m (56 kaki), dengan ruang sendiri berukuran 14.4 m (47 kaki).


Peace Park

Damai Di Rumah, Keamanan Di Dunia


Taman yang mengelilingi monumen itu dipanggil Taman Keamanan sebagai penghormatan kepada ungkapan Atatürk yang terkenal “Damai di rumah, keamanan di dunia”. Ia mengandungi kira-kira 50,000 pokok hiasan, bunga dan pokok renek daripada 104 jenis, yang diderma oleh 25 buah negara.

Dalam laman Anitkabir terdapat sepuluh menara terletak dalam susunan simetri. Ini melambangkan cita-cita yang mempengaruhi bangsa Turki dan pembentukan Republik Turki. Menara-menara ini adalah sama dari segi perancangan dan struktur: mereka adalah segi empat tepat, berhampiran dengan dataran, dengan bumbung piramid. Kepala anak panah gangsa diletakkan pada bahagian atas bumbung, seperti di dalam khemah nomad tradisional Turki.

Hiasan geometri dalam menara diilhamkan daripada permaidani tradisional Turki (Kilim) corak dan motif, boleh didapati di siling menara. Terdapat juga tulisan petikan oleh Atatürk yang sesuai dengan tema menara itu.

Independence Tower

Dalam Menara Kemerdekaan terdapat patung seorang lelaki muda berdiri lurus dan memegang pedang dengan kedua-dua tangannya,  manakala seekor helang hinggap di atas batu di sisinya. Helang mewakili kuasa dan kebebasan dalam mitologi dan dalam seni Seljuk, dan orang muda dengan pedang mewakili bangsa Turki mempertahankan kemerdekaan.

Patung Tiga Perempuan

Di hadapan Menara Kemerdekaan, terdapat patung tiga wanita dalam pakaian kebangsaan Turki. Kedua-dua wanita di sisi memegang kalungan bunga yang besar. Kalungan ini terdiri daripada kerek bijirin, mewakili negara yang banyak. Perempuan yang di sebelah kiri dengan cawan di tangan meminta belas kasihan Allah. Perempuan yang di tengah-tengah, yang menutupi mukanya dengan tangannya, menangis. Kumpulan ini mewakili kebanggaan dan kesungguhan keazaman.

Freedom Tower

Menara kebebasan menunjukkan ‘malaikat’ memegang sehelai kertas dengan kuda di sebelahnya. Malaikat melambangkan kesucian dan kebebasan.  Sehelai kertas melambangkan Deklarasi Kebebasan Turki. Kuda pula adalah simbol kebebasan dan kemerdekaan.

Patung Tiga Lelaki

Di hadapan Menara Kebebasan terdapat patung tiga lelaki. Yang di sebelah kanan dengan topi dan kot mewakili seorang askar Turki; Yang di kiri dengan buku di tangan-melambangkan intelek; di belakang kedua-duanya, dalam pakaian kampung adalah petani Turki. Air muka serius, yang  mewakili kesungguhan dan tekad rakyat Turki.
Mehmetçik Tower

Menara Mehmetçik terletak di sebelah kanan di hujung Laluan Singa. Ukiran pada luaran menggambarkan mehmetçik (askar jalan kaki Turkish) meninggalkan rumah untuk bahagian depan. Dalam komposisi ini, seorang ibu sedih tetapi berbangga memegang tangannya di atas bahu anaknya menghantar beliau untuk perang kepada negara. 

Victory Tower

Tarikh-tarikh penting untuk tiga kemenangan dan kata-kata Atatürk mengenai kemenangan ini tertulis di dinding menara. Lakaran menunjukkan, kenderaan pengangkutan senjata, membawa keranda Atatürk dari Dolmabahçe Palace ke Sarayburnu dan diserahkan kepada Tentera Laut pada 19 November 1938.

Peace Tower

Di Menara Keamanan atau Peace Tower terdapat inskripsi di dinding yang menyatakan  prinsip Atatürk iaitu “Damai Di Rumah, Keamanan Di Dunia”.  Dilakarkan juga seorang tentera melindungi Seorang petani dengan memegang pedangnya. Askar ini melambangkan Tentera Turki, yang menjaga keamanan untuk menjamin  kehidupan rakyat Turki.

23 April Tower

Pada dinding Menara 23 April terdapat lakaran yang menggambarkan pembukaan Perhimpunan Besar Negara Turki pada 23 April 1920. Seorang wanita yang berdiri sedang memegang kertas dengan tulisan tarikh. Kunci di tangan yang sebagai  lambang pembukaan Dewan. Turut dipamirkan ialah kereta Ataturk 1936 Cadillac Siri 80, digunakan di antara tahun 1936 dan 1938.

Reform Tower

Menara Pembaharuan adalah lanjutan muzium dan pameran pakaian Atatürk. Lakaran di dinding menara menunjukkan tangan yang lemah memegang obor yang hampir padam, melambangkan kejatuhan Empayar Uthmaniyyah. Satu lagi, tangan yang kuat menaikkan obor ke langit melambangkan pembaharuan Republik Turki.

Misak-ı Milli (National Pact) Menara


Menara ini di pintu masuk ke muzium dan lakaran  di dalam menara ini melambangkan perpaduan. Lakaran  menunjukkan empat tangan memegang hulu pedang. Komposisi ini melambangkan sumpah untuk menyelamatkan Negara Turki



 
Baby Arissa

You are
the rain
that clears our pain
and you are the wind
that clears our mind.
You care our pain
and you share
our mind.

Bagaikan kasih
tak beralih
dan bagaikan sayang
tak menghilang.

ARAM

(Abdul Rashid Abdul Majid)


Post a Comment

Powered by Blogger.