Qalam Perjalanan

            



HARI KE 5 : 9 DISEMBER 201
Carpet House - Pigeon Valley
(Sayap angin Sudah Hilang Bunyinya)



Selepas cabaran menaiki belon udara panas, masing-masing bersedia untuk meneruskan lagi kembara di bumi Turki. 9.17 pagi,  meneruskan perjalanan. Jalan berliku-liku, dan seakan-akan menuruni  bukit.  Pada hari ke 5 ini, pandangan menjadi semakin biasa, lebih-lebih lagi apabila melalui jalan yang hampir-hampir sama. 


Warna Alam
Corak Kehidupan

9.32 pagi, sampai di Carpet House. Kami diberi taklimat sambil minum tea epal. Welcome drink sebagai guest of honour. Kemudian di bawa ke ruang show room di mana  pelbagai bentuk, saiz, warna dan corak permaidani dipamirkan. 


Turun-Temurun
Tradisi Warisan

Ada permaidani yang boleh berubah warna apabila dipijak. Ada  juga   bertukar  warna apabila   dilihat  dari  pelbagai sudut.  Dengan  kehalusan seni  tenunan dan gabungan warna yang kompleks, maka tidak hairanlah harganya ada yang  mencecah ratusan ribu.


Warna Budaya
Moment Of Memory

10.58  pagi,  keluar dari Carpet House. Masing-masing mengambil peluang untuk bermain salji  di sekitar kawasan. Kelihatan salji bagaikan hamparan permaidani. Terlalu indah.   Rasa terpesona dengan keajaiban fenomena alam semula jadi. Lalu masing-masing membuat pelbagai aksi,  dan memilih pelbagai sudut fotografi yang menarik.


Seputih Salji
Sehening Pagi
Seindah Memori

Kadang-kadang menggelikan, masing-masing dah berubah menjadi "orang muda". Beraksi berbagai gaya dan ragam. Mungkin dah terlupa anak cucu di kampung.  11.21 pagi, meneruskan  lagi perjalanan . Matahari mula memacar, tetapi dalam bas terasa  agak sejuk. 


Sentuhan Alam

Hamparan Salji
Seindah Pandangan

Mungkin sebagai pelancong,  naik bas turun bas adalah perkara biasa. Balik ke hotel untuk berehat dan esuknya meneruskan kembara sudah menjadi pakej rutin.  Anyway untuk yang bercouple, jadikan lawatan ini sebagai another honeymoon. Sekurang-kurangnya mengingati kembali sweet momory. Untuk mencetuskan nostaligia togetherness. So, let togetherness makes our dream reality.


Lembah Merpati
Penghuni Lereng
a
Lokasi Pigeon Valley


11.37 pagi, sampai di Pigeon Valley. Berpuluh  ekor merpati berterbangan apabila didekati. Sudah menjadi ungkapan, "jinak-jinak  burung merpati, diajak-ajak lansung lari".  Beberapa ekor hinggap di pohon berhampiran kedai souvenir. Di mana bergantungan tangkal-tangkal "mata biru", atau "blue eye".



"Blue Eye"
Sedamai Lembah

Kononnya "mata biru'  menjadi tangkal untuk melindungi seseorang daripada "mata syaitan". Bagaimanapun, sekarang "Blue Eye" dijual sebagai souvenir kepada pelancong. Tetapi kebanyakan orang Turki masih membawa tangkal ini sebagai perlindungan.


Si Mata Biru
Tangkal Ranting
Perlindungan


Demikian Pigeon Valley begitu mistri tetapi begitu menarik sekali. Sekali-sekala terasa sejuk, dan nyaman apabila angin dari lembah mengusap wajah. Di kejauhan kelihatan formasi batu-batu unik, terutama “fairy chimney”. Lereng-lereng bukit pula seakan-akan ditebuk, menjadi sarang ratusan burung merpati.



Pinggir Lembah
Formasi Unik
Ribuan Merpati

Kelihatan  juga beberapa denai merentasi lembah.  Laluan untuk menjejaki dan menghayati  keindahan Lembah Merpati. Dan mengalami cabaran lembah yang penuh mistri. Selain itu, Pigeon Valley juga adalah tempat yang hebat untuk kembara. Lebih-lebih lagi untuk menyelongkari keajaiban alam fantasinya. 


Lembah yang hampir tidak ada pagar. Dan terdapat denai-denai melaluinya. Hanya tanda atau petunjuk untuk memudahkan pengembaraan. Sama ada berjalan kaki, naik mountain bike, naik quad-bike atau menunggang kuda. Jauhnya kira-kira 2.8 batu (4 km) antara Göreme dan Uçhisa.


 Sudut Memory

Ketenangannya  kami rasai. Keindahannya  kami alami. Dan kesegarannya kami nikmati. Apa yang kami rasai, dan apa yang kami alami akan kami abadikan di sudut memori. Yang akan menjadi jejak-jejak pengalaman di akhir perjalanan.
  


 PERMAIDANI TURKI


Seni Tradisional
Zaman Pra-Islam

Permaidani tenunan Turki mewakili seni tradisional, sejak zaman pra-Islam. Dalam sejarah yang agak lama, seni dan kraf permaidani tenunan telah menjadi warisan turun-temurun. Terdapat pengaruh Byzantine  dalam reka bentuk dan corak permaidani. Orang Turki telah berhijrah dari Asia Tengah, begitu juga orang-orang Armenia, Caucasian dan puak-puak Kurdish sama ada yang tinggal atau berhijrah ke Anatolia, telah membawa reka bentuk tradisional mereka.

Kedatangan Islam dan perkembangan kesenian Islam juga mempengaruhi reka bentuk permaidani Turki. Malah  reka bentuk, motif dan perhiasan, mencerminkan sejarah politik dan etnik dan kepelbagaian budaya. Walau bagaimanapun. apabila hubungan politik dan perdagangan menjadi lebih pesat antara Eropah Barat dan dunia Islam selepas abad ke-12, permaidani tenunan Turki menjadi terkenal di Eropah.

Permaidani Turki dikenali melalui ciri-ciri tertentu iaitu pencelup, warna, reka bentuk, tekstur dan teknik. Biasanya ditenun daripada bulu dan kapas, mengikut tenunan  ikatan "Turki", atau ikatan simetri. Pada awal abad ke-20 tenunan permaidani menggunakan benang emas dan perak dengan corak berasaskan permaidani Iran abad ke-16.


Permaidani Turki dianggap sebagai objek seni. Di Eropah, permaidani Turki diabadikan dalam lukisan Renaissance yang melambangkan martabat dan maruah. Sejak abad kesembilan belas, permaidani Turki dan Asia Tengah telah tertakluk kepada seni yang mempunyai kepentingan sejarah dan saintifik di dunia Barat.



PIGEON VALLEY (GVERCINLIK)


Jinak-Jinak Mertpati

Pigeon Valley, hanya di luar Göreme di Cappadocia, terletak di antara Göreme dan Uchisar adalah salah satu landskap yang paling indah di Turki. Namanya berasal dari beribu-ribu rumah merpati yang telah diukir ke batu lembut sejak zaman purba. Walaupun mereka boleh didapati di Cappadocia, mereka sangat banyak di lembah ini. Burung merpati telah lama menjadi sumber makanan dan baja untuk tanaman, terutama buah-buahan. Dikatakan kemanisan buah-buah adalah kerana baja tahi merpati.

Pembentukan batu unik yang dikenali sebagai cerobong dongeng, atau Bacalar peri, yang dibentuk oleh angin dan hakisan air ke atas batu gunung berapi lembut, naik dari lantai lembah seperti cerobong asap dan batu di puncak dengan rumah burung. Sesetengahnya mencapai  setinggi 130 kaki (40m). Formasi batu-batu ini dengan lembahnya yang separa gersang menghiasi lagi keindahlan Pigeon Valley.
  
Lubang-lubang yang diukir ke dalam tebing-tebing batu sudah lama menjadi kediaman burung-burung merpati sejak berabad-abad lamanya.  Zaman itu burung merpati telah digunakan untuk membawa mesej ke rantau yang jauh, dan najisnya telah lama digunakan oleh petani tempatan untuk baja. Hari ini, bagaimanapun, terdapat hanya sedikit merpati di Lembah Pigeon. Kian hari orang kian melupakan sayap-sayap yang dahulunya terbang jauh, yang dahulunya membawa mesej untuk kehidupan.




Baby Arissa

Do not make a cry
untill you try
and do not take a flight
until you fight.
let's try
what we imply
and let's fight
what is right

Yang patah
akan tumbuh
dan yang parah
akan sembuh.


ARAM
(Abdul Rashid Abdul Majid)

Seri Teratai


Post a Comment

Powered by Blogger.