Qalam Perjalanan






 

HARI KE 5: 9 DISEMBER 2015


3.34 petang, kami meneruskan perjalanan. Selepas mengalami  debaran, dan cabaran Kota Purba. Jalan yang dilalui masih lagi berliku-liku. Kami  melepasi beberapa pekan kecil, dan rumah-rumah kediaman. Sekali-sekala diselangi  oleh dataran-dataran gersang yang luas. Dipinggiri bukit-bukau yang kelihatan agak kabur dalam remang-remang senja.
  
Belaian Angin Dingin


4.00 petang, kami berhenti rehat di Adn Valley. Untuk merasai belaian angin dingin dari lembah. Dan juga untuk menikmati tea epal, atau Turkish tea di restoran yang berhampiran. Panorama di Lembah Adn begitu indah. Dan syahdu dalam warna-warna senja yang semakin hening.

Terdapat tangga batu menuruni lembah kecil. Satu dua gerai di lembah ini menawarkan souvenir untuk para pelancong. Dari lembah kecil kami terus menaiki tangga kayu ke atas datataran tanah tinggi. Di sini pandangannya amat jelas. Begitu indah, walaupun senja mula mengintai di balik bukit. 

Kelihatan di kejauhan formasi batu-batu unik, dan gua-gua mistri di lereng-lereng curam. Bagaikan menghiasi lagi keindahan lembah. Tompokan-tompokan  salji memutih menuruni  cerun-cerun  bukit.  Menjadi hamparan permaidani salju di permukaan lembah. Lalu menghidangkan pemandangan yang begitu menakjubkan.

Pohon-pohon renek, bagaikan "hidup segan mati tak mahu". Hanya tinggal ranting-ranting. Seolah-olah jejari kecil menggapai-gapai langit. Segala-galanya menghiasi keindahan lembah. Dengan udara yang segar dan tiupan angin yang lembut, lalu tercipta keharmonian alam yang begitu syahdu.

 
Mencatat Memori Dalam Diary Kehidupan



Masing-masing mencari penjuru-penjuru yang menarik untuk merakam kehadiran.  Hari ini tercatat satu lagi memori dalam diari perjalanan. Benarlah kata orang-orang tua, makin jauh perjalanan makin luas pandangan. Makin luas pandangan makin  dalam pengertian. Sesungguh  kehidupan ini lebih bermakna jika dipenuhi dengan pengertian.

 4.13 petang, terpaksa  meneruskan perjalanan walaupun terasa sayu untuk meninggalkan Lembah Adn. Sesungguhnya, Adn Valley akan sentiasa menjadi memori di sudut hati ini. Di luar, suasana mulai gelap. Lampu-lampu neon berkedip-kedipan di kejauhan. Seakan berlari-lari dan kejar-mengejar. Sekali-sekala terdengar suara dan ketawa "makcik-makcik"  di hadapan.

4.54 petang, kami singgah di Cavusin Seramik. Kami dibawa ke show room untuk mendengar taklimat tentang Turkish Ceramic. Sejarah Seramik Turki begitu panjang dan kompleks. Diadun oleh pelbagai budaya dan tradisi. Tidak hairanlah Seramic Turki dapat bertahan walaupun berabad-abad lamanya.

Di sini terdapat beberapa bilik yang mempamirkan pelbagai bentuk dan warna seramik. Sama ada pinggan atau tembikar. Terdapat juga bilik di mana terdapat jubin-jubin yang berbagai corak dan ukiran. Setiap bentuk dan corak mewakili zamannya. Yang menarik minat kami ialah pinggan, dan jam seramik yang mengeluarkan cahaya kehijauan muda apabila bilik digelapkan.

Kombinasi pelbagai warna begitu menarik, dan mengkagumkan. Ianya jelas melambangkan keharmonian pelbagai budaya dan tradisi. Yang  mana tersiratnya motif dalam setiap lakaran. Sama ada corak pohon dan bunga, atau bentuk-bentuk geomitri.

Pelbagai Budaya Dan Tradisi

Kami sempat melihat  2 orang pekerja wanitanya sedang melukis di atas pinggan seramik. Masing-masing mengambil peluang untuk bergambar.  Bagaikan tenggelam dalam keindahan warna-warni ceramik. Akhirnya kami terpaksa meninggal Cavusin Ceramic.

Tidak diragukan  seni seramik dan jubin Turki menduduki tempat yang terkenal dalam sejarah seni Islam. Bagaikan sukar dipisahkan seni seramik dengan kehidupan budaya orang-orang Turki.


Melambangkan Keharmonian Budaya

LEMBAH CAPPODACIA


Cappadocia yang bermaksud 'negara rendah',  mempunyai kerencaman bentuk muka bumi akibat daripada hakisan air. Proses  yang beribu-ribu tahun dahulu ke atas dataran tufa, iaitu  abu letusan gunung berapi,     telah membentuk lembah-lembah yang unik dan mengkagumkan Dengan sejarahnya yang kompleks dan bentuk muka buminya  yang unik, lembah-lembah ini menjadikan muzium terbuka untuk dilawati oleh pelancung-pelancung.


Muzium Terbuka


Setiap lembah mempunyai keunikan dan kelainannya tersendiri.  Malah nama setiap lembah ini ada kaitan dengan sejarah dan bentuk muka buminya. Umpamanya Monk Valley yang mana satu ketika dahulu gua-guanya menjadi  tempat pertapaan dan perlindungan rahib-rahib. Pigeon Valley dinamai kerana dari abad silam lagi beribu-ribu burung merpati telah membuat sarang di lubang-lubang cerun bukit. 

Lembah yang belbagai warna pula dinamakan Rose Valley. Lembah-lembah  yang lain umpamanya Love Valley melambangkan ‘kelakian’. Red Valley, White Valley dan Pink Valley pula kerana dominasi warnanya. Ada juga nama lembah mengikut nama bandarnya saperti  Zelve Valley.


Cabaran Di Lembah Cappadocia


Setiap lembah ini dihubungi oleh denai-denai untuk memudahkan pengembaraan dan pendakian. Sama ada dengan berjalan kaki, mountain bike, motorsikal, quad-bike  atau menunggang kuda. Boleh juga kembara dengan menaiki belon udara panas.


Keunikan Lembah Cappadocia

Mana-mana hitch-hiker yang meminati cabaran ini, bolehlah menginap di hotel-hotel  yang terdapat di bandar-bandar saperti  Avanos, Goreme, keyseri dan Uchiser. Lebih 400 hotel di lembah Cappadocia sedia menunggu dan sedia melayani  kedatangan pelancung-pelancung.


Lembah Cappadocia



SERAMIK TURKI

Turki mempunyai sejarah seramik sejak beribu-ribu tahun dahulu. Dari ukiran primitif prasejarah hingga ke  perhiasan dan pinggan mangkuk serta jubin yang dilukis dengan tangan yang penuh dengan hiasan daripada Iznik.

 
Turkish Masterpiece



Oleh kerana sejarah yang kaya dengan tradisi seramik, Turki boleh dikatakan sebagai 'tanah seramik'. Tradisi-tradisi ini telah diwarnai oleh tamadun-tamadun yang berbeza, yang telah berkembang di rantau Anatolia. Selain sejarah budayanya, geografi juga telah memainkan peranan yang penting. Banyaknya sumber asli di Anatolia, menjadikan produk seramiknya berkualiti tinggi.


Warna-Warni Pelbagai Tradisi

Dari orang Het, orang Rom dan Byzantine, hinggalah kepada Seljuk dan Uthmaniyah, seramik adalah aspek yang penting dalam kehidupan seharian. Kepelbagaian fungsi seramik menunjukkan teknik dan reka bentuknya kian  berkembang. Bukan sahaja dari segi fungsi tetapi kecantikan hiasannya.

Penggalian baru-baru ini di tempat pembakaran tembikar di Iznik, jelas menunjukkan  seramik Uthmaniyah mempunyai latar belakang Seljuk. Penyelidikan terkini dan analisis, telah mendedahkan iaitu tampalan seramik putih terdiri daripada bahan yang sama seperti porselin lembut digunakan dalam zaman Uthmaniyah.

Harmoni Dalam Kehidupan

Pada mulanya, biru dan putih adalah warna yang wujud dalam pasu dan jubin dinding. Selain itu, motif tumbuhan yang menghiasi kaligrafi dan  corak geometri, adalah merupakan kesinambungan tradisi Seljuk. Warna-warna seperti biru, kobalt biru, ungu, kuning, hitam, dan  hijau adalah sebagai identiti sejarah. Sepuhan juga telah digunakan. Jubin-jubin ini ditemuii di Masjid Bursa Hijau (1419-1420),  Makam (1421-1422), Masjid Murad II (Edirne, 1436), yang berjubin Kiosk (Istanbul), dan Makam Prince Mehmed (Istanbul 1548).

Pada abad ke-12 apabila Seljuk Turks menggunakan jubin untuk menghiasi bangunan-bangunan, motif geometri menjadi ciri yang utama manakala biru dan hijau kebiru-biruan adalah warna dominan. Walau bagaimanapun, antara abad ke 15 dan ke 17, iaitu zaman Uthmaniyyah warna menjadi lebih jelas, reka bentuk lebih kompleks dan seimbang. Selain biru terdapat warna hijau,  ungu dan merah.

Jubin merah yang masih kekal menghiasi dinding mihrab Masjid Süleymaniye  menandakan kehebatan jubin dan seramik Uthmaniyah. Malah semasa era Uthmaniyah, jubin Iznik dan tembikar telah dieksport ke negara-negara lain.

Di zaman itu seramik digunakan dalam seni bina untuk mengisi ruang tiga dimensi dan juga untuk kegunaan harian sebagai hiasan. Malah seramik sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan orang-orang Turki, walaupun zaman semakin berubah.

Yang membuatkan seramik Uthmaniyah begitu tinggi nilainya  adalah kerana kekuatannya yang mampu mencabar abad. Warna-warnanya yang dinamik,  yang tak luntur dek zaman dan yang melambangkan keharmonian. Begitu juga keunikan motifnya dilambang dengan bunga teratai, pohon-pohon dan bunga-bungaan  yang membawa pengertian yang mendalam dan bermakna.







Baby Ameera

Let the shoot
get the weather
and let the root
get the water.
The ‘shoot’
will make the future
and the ‘root’
will make the culture.

Masa kini
itu janji
dan masa depan
itu harapan


ARAM
(Abdul Rashid Abdul Majid)


Post a Comment

Powered by Blogger.