Qalam Perjalanan

HARI KELAPAN 4 MEI 2018 (1)
 Changi Airport – KLIA - Food Garden


Lokasi Pesawat

4.54 petang, tinggal lagi 567 batu dengan  kelajuan  559 bpj. 5.04 petang, hanya 72 batu dengan kelajuan  559 bpj. Ketinggian semakin berkurangan  kepada 18500 kaki. 5.11 petang, tinggal lagi 37 batu. Kelajuan hanya 322 bpj dengan ketinggian 11156 kaki.


Melbourne Airport
5.17 petang,  pesawat membuat touch down. Terasa bergegar. Seterusnya bergerak perlahan-lahan ke lot parkir. Syukur alhamdullilah, akhirnya selamat sampai di Changi Airport.

(Waktu Singapura 2 jam kemudian)


Take A Moment

Whisper Of Love

A Loving Couple

Teman Kembara

3.58 petang (waktu Singpura), berkumpul di Istudio. Kemudian solat jamak takdim di mosula airport. 4.18 petang, selesai solat. 4. 25 petang, berehat di sofa depan kedai The Coffee Bean & Tea Leaf. 4.30 petang, baru bergerak.


Hexagon Changi

Aluan Karpet

Terminal 2

Shop Street

4.33 petang, sampai di stesen skytrain, di  T2 Gate E & F. 4.36 petang, baru naik train. Dua minit kemudian sampai di Terminal 2. Lalu menyusuri sepanjang kedai. 4.51 petang, naik beberapa  travellator hingga sampai di Gate 26.


Beauty Sites

Amongst The Beauty

A Maze Of Carpet

Laluan Ambal

Panorama LP

Balai Perlepasan

Terpaksa transit 4 jam 20 minit. Membosankan, the anxiety of waiting is torture. Dengan status “immediate connecting” terpaksa menunggu dalam airport. Hanya berehat di kerusi yang disediakan. Mata pula semakin layu. Bagaikan ada sesuatu yang bergantung di kelopak mata.


Suasana Airport

Changi Aroma

5.54 petang, terpaksa pula berbaris. Kemudian melalui security check. Selepas itu masuk balai menunggu. 6.21 petang, pemeriksaan boarding passKemudian masuk aerobridge. Terus masuk ke dalam kabin, pesawat Singapore Airlines SQ118. 6.28 petang, duduk di seat 66C dan Umi di seat 66D.


SQ118

Singapore Airlines

Relaxation Mode

Agak kecoh sedikit kerana kesilapan susunan tempat duduk oleh tour leader. Anyway no harm done. Bagaimanapun terasa agak selesa. Kabin mempunyai seat 3x3x3 dengan 2 aisle. Ruang kaki tidak terlalu membataskan pergerakan.

Suasana agak tenang. Diiringi musik sentimental. Benar-benar menghanyutkan perasaan. 6.44 petang, buka movie di back seat. Tajuk “Thor: Ragnarok” yang telah diformatkan. 6.50 petang terganggu oleh tayangan keselamatan.


Lokasi Flight


7.16 malam, tinggal lagi 33 batu dengan kelajuan 430 bpj. Ketinggian dikurangkan kepada 17638 kaki. 7.19 malam, paramugari menolak mini bar. Mengedar minuman dan kacang.

Kadang-kadang kacang tanah dianggap sebagai snack food yang biasa. Sebaliknya ia mengandungi protin yang tinggi, zat besi, vitamin E dan kalsium, vitamin B kompleks dan Fosforus. Walaupun saiznya kecil tetapi khasiatnya besar, dan kaya dengan pelbagai nutrient.

7.32 malam, pesawat berada di ketinggian 11500 kaki dengan kelajuan 360 bpj. Berbaki lagi 62 batu. Semakin hampir. 7.35 malam, tinggal lagi 51 batu. Kelajuan dikurangkan kepada 346 bpj. Begitu juga ketinggian 9286 kaki.

Sisa-sia senja sudah lama menghilang. Hanya tinggal awan  kelabu dan sedikit kuning kemerah-kemerahan. Sayup-sayup menghiasi kaki langit. Warna-warni, biasan dari cahaya mentahari yang sudah lama tenggelam.

Pesawat mula mengurangkan kelajuan, dan mengurangkan ketinggian Semakin rendah. 7.45 malam, akhirnya membuat touch down. Alhamdulillah selamat mendarat di KLIA. “Green, Green Grass Of Home”.

8.11 malam, berbaris untuk pemeriksaan pasport. 8.21 malam, menunggu di ruang baggage reclaim. 8.39 malam, keluar  dengan troli. 8.41 malam, melepasi pintu balai ketibaan.  Pintu yang dianggap sebagai a good-bye arch. Gerbang perpisahan antara ahli-ahli dalam group Poto travel.

Terasa sedih. Teringat pertemuan kali pertama pada 28 April jam 12.12 tengah hari di kaunter L, KLIA. Lalu kita sama-sama mengharungi cabaran kembara di bumi asing. Dingin sama-sama kita rasai,  keindahan sama-sama kita nikmati dan likuan sama-sama kita lalui. “Lalu di celah rimbunan malam, kita melihat cahaya dari gumpalan awan”.

Lagu
Kembara Kita

Ukuran daun adalah hamparan
Debunga alam itulah puisi
Di celah rimbunan malam
Kucari suatu cahaya

Api di laut adalah pedoman
Gumpalan awan memecah di angkasa
Aku yang masih di sini
Duniaku masih suci

Berlari bersama angin
Mengejar dari waktu silam
Kembara ku masih jauh
Bilakah ia akan berlabuh

Nyanyian
Ella & Ramli Sarip

Akhirnya pada malam ini kita terpaksa berpisah. Bagaikan terdengar sayu lagu lama “Auld Lang Syne”. Demikian suratan kembara, kita hanya ditakdirkan bertemu untuk berpisah. Mudah-mudahan “kebetulan” akan mempertemukan kita kembali. Adieu my friends.

Auld Lang Syne
(for the sake of old times)

Should auld acquaintance be forgot,
and never brought to mind?
Should auld acquaintance be forgot,
and auld lang syne?

CHORUS:
For auld lang syne, my dear,
for auld lang syne,
we’ll tak' a cup o’ kindness yet,
for auld lang syne.

CHORUS
We two have run about the slopes,
and picked the daisies fine;
But we've wandered many a weary foot,
since auld lang syne.

8.47 malam,  naik lif ke aras 2. Kemudian terus masuk food Garden. Duduk depan kedai Thai Corner dan Pantai Timur. 9.20 malam, selesai dinner. 9.31 malam, naik lif ke aras 5. Lalu singgah di kios check-in.

Seterusnya mundar-mandir, membiarkan masa berlalu. Flight dari KLIA ke Sultan Mahmud Airport dijadualkan esuk, 7.20 pagi. Jadi banyak masa lagi. Bagaimanapun terpaksa mencari tempat landing. Sekurang-kurangnya dekat dengan surau.

10.25 malam, melintasi kedai Kopi Time, Pondok Polis, Famous Amos, Kaskha, Kiddien dan Pos Laju. Lalu duduk di salah satu kerusi panjang. 10.31 malam, solat jamak takhir. Kemudian melepak di luar surau. Berhampiran pintu masuk KFC.

Badan terasa longlai. Mata pula semakin layu. Nampak gayanya malam ini kena tidur di kerusi panjang. Hotel “budget” KLIA, free of charge. Mudah-mudahan bermimpikan teratak Seri Teratai. Home sweet home. Tiba-tiba terasa tidak sabar menanti hari esok.

Gurindam Jiwa

Tuailah padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intailah kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan


Post a Comment

Powered by Blogger.