Qalam Perjalanan

HARI KELAPAN 4 MEI 2018 (1)
Hotel Ibis Style Kingsgate - Melbourne Airport


Hotel Ibis

Style Kingsgate

Commonwealth Street

4.38 dinihari, wake-up call dari front desk staff. Lalu bersiap-siap dan membuat checklist terakhir. 4.53 dinihari, menghantar semua beg ke lobi. Kemudian keluar dari hotel. Lalu merasai kedinginan dan menikmati panoramic view.  Menjadikan minit-minit terakhir sebagai a moment of nostalgia.


Lobi Ibis

Kaki 5 Ibis

Relaxation Mode

Traveling bags

5.23 pagi, ambil pack breakfast di lobi. Kemudian naik semula lif. Terus masuk bilik 641. 5.38 pagi, masih ada waktu untuk solat subuh. Berdoa untuk perlindungan-Nya. Doa adalah perisai untuk orang mukmin, saperti yang dikatakan oleh Imam Ali a.s.

5.44 pagi, keluar daripada bilik. Turun lif ke lobi. Beberapa orang veteran Poto sudah menunggu di lobi. Selesai check-out, masing-masing menolak beg ke arah bas. 6.02 pagi, naik bas 8494AO6.05 pagi, semua berada dalam bas. Kemudian barulah bertolak meninggalkan hotel Ibis Style Kingsgate dengan   iringan doa.  Adieu Ibis.

Masih agak gelap di sepanjang Commonwealth Street. Hanya lampu jalan memberi sedikit cahaya. Suasana masih lagi berbalam-balam. Awam gelap masih memenuhi ruang langit. Menjadikan cahaya fajar  samar-samar.


Melbourne Airport

6.39 pagi, sampai di Melbourne Airport. Bas parkir di tepi jalan. Bertentangan dengan Park Royal di seberang jalan. 6.46 pagi, masuk pintu internasional. Kemudian naik eskalator untuk ke balai perlepasan.


Balai Perlepasan

Ikut Prosedur

7.02 pagi, tersangkut di mesin “touch to check-in”. Kadang-kadang terlalu canggih membuatkan kita letih. Beberapa kali cuba. Akhirnya pegawai airport datang membantu.


Laluan Travelator

Daftar Masuk

7.15 pagi, selesai drop-in beg. 7.20 pagi, tunggu di kios currency exchange. Kadang-kadang waiting is wasting. Terpaksa ikut prosedur. 9.37 pagi, pemeriksaan pasport di mesin smartgate. Kemudian berbaris lagi. Anxiety of nothingness. Ini yang dikatakan oleh pakar psikologi, “waiting in line is a timeless form of torture”.

7.45 pagi, pemeriksaan oleh Aurtralian Border Force. Seterusnya melalui ruang duty free. 7.51 pagi, keluar melalui kedai beg dan handbag. 8.02 pagi, turun eskalator. Kemudian naik travellator.

8.17 pagi, sampai di Gate 18. Lalu berehat di balai menunggu. Benar-benar membosankan, sekali lagi anxiety of nothingness. Terpaksa membiarkan masa berlalu.

9.05 pagi, berbaris pula di bahagian priority lane. 9.07 pagi, scan pasport. Kemudian masuk aerobridge hingga ke pintu pesawat Singapore Airline, flight SQ116. Terus masuk kabin. Ruangnya agak selesa  dengan tempat duduk 4x4x4.


Singapore Airline

Flight SQ238

Duduk di seat 58K. Umi Ayu di seat 59K. Tempat duduk sudah disusun semula oleh tour leader, Nabila. 9.25 pagi, terus menonton Ep I Britannia. 9.31 pagi, pamugari mengedar taula panas. Kemudian diikuti edaran katalog menu. 9.35 pagi, terganggu oleh “announcement in progress”.


Fright Flight

Kembali Tenang

9.40 pagi, pesawat SQ116 mula bergerak. Bergoyang-goyang. Semakin kuat, penumpang diminta kembali ke tempat duduk dan pasang tali pinggang. 9.41 pagi, engin pesawat mula bergema. 9.45 pagi, sempat melihat tayangan keselamatan.

10.02 pagi, pesawat bergerak laju. Kemudian memecut, dan terus menonfgkah ruang udara. Terasa bergegar sedikit. Berdebar-debar, tiba-tiba dicengkam rasa flight fright. Bagaimanapun akhirnya pesawat terus menyusuri lebuh raya angkasa yang lebih luas dan terbuka.


Lokasi Pesawat

Kelihatan awan gelap berpital-pital. Bagaimanapun cahaya mentari sempat masuk dalam kabin melalui window shed. 10.18 pagi, dari voyager 3D, pesawat berada 32000 kaki dengan kelajuan 556 km/j.

Paramugara mengedarkan minuman dari mini bar. Hanya minuman orange juice. Sekadar melepaskan dahaga. 10.34 pagi, bergoyang, dan 10.34 pagi, bergoyang lagi.

Tiba-tiba pengumaman kecemasan, “please fasten your beltseat”. Cemas juga. 10.43 pagi, kembali tenang. Hilang rasa cemas. Lalu sambung semula menonton. 10.48 pagi, terasa sejuk. Terus berselimut.


High Lunch

10.57 pagi, kelajuan berkurangan 558 km/j. Begitu juga ketinggian, hanya 32000 kaki. 11.13 pagi, barulah terasa tenang. 11.22 pagi, lunch diedarkan. 11.53 pagi, selesai maka tengah hari.

12.54 tengah hari,  tinggal lagi 286 batu. Kelajuan dikurangkan kepada 555 km/j dengan ketinggian 32000 kaki. 1.27 tengah hari, berbaris di toilet. 1.35 tengah hari, baru selsesai.


Relaxation Mode

1.54 tengah hari, tinggal lagi 1948 batu dengan kelajuan dikurangkan kepada  567 bpj.  Ketinggin semakin berkurangan kepada 3400 kaki.

2.04 petang, tamat cerita. Cuba pula mendengar nyanyian Jimi Hendrix dengan gitar ajaibnya. Bagaimanapun terasa “sakit telinga”. Orang lama memang kurang berminat lagu rock. 2.22 petang, tengok pula cerita karton, Pokemon The movie, “I choose You”.  Saje-saje, tak ada apa nak buat. Just killing time.


Merentasi Lautan

3.17 petang,  tinggal 1051 batu lagi. Kelajuan semakin berkurangan kepada 563 mph dan ketinggian hanya 36000 kaki. 3.25 petang, teatime. 4.10 petang, terpaksa beratur di toilet.


Hampiri Destinasi

4.25 petang, tamat cerita pokemon. 4.27 petang, tinggalkan lagi 390 batu, kelajuan 573 mph dan ketinggian kekal 3600 kaki. Terasa boring pula. Tukar kepada channel muzik. 4.45 petang, terasa juga hanyut apabila mendengar lagu sentimental “I will always love you”, oleh Michael Omartian.

I hope life treats you kind
And I hope you have all you've dreamed of
And I wish you joy and happiness
But above all this I wish you love

And I... will always love you
I will always love you
I will always love you
I will always love you

font-size: 13.0pt;

Post a Comment

Powered by Blogger.