Qalam Perjalanan


HARI KELIMA :  RABU 22 MAC 2017 (1)
Hotel Whiz - Desa Kasongan - Desa Manding - Restoran 
Sari Bonda - Museum Istana Mangkunegaran


4.13 dinihari, terbangun. Dah menjadi habit, bagaikan early bird. Berulang saperti semalamnya. Cuma bimbang, takut terperangkap dalam sindrom ABC, Amalan Berulang Cara. Orang Terengganu kata penyakit KDK, Ketuaan Dalam Ketulaan. Ketulaan bermaksud, “pi mai pi mai tang tu”.

Right now, Hotel Whiz sedang meraikan 9th Aniniversary Intiwhiz Hospitality Management. Mungkin tengah memperhebatkan konsep mesra pelanggan. Bagaimanapun cuba menghayati setiap moment  untuk menjadikan customer support sebagai satu realiti. A moment of satisfaction


Breakfast Di Hotel Whiz

6.07 pagi, turun  ke dewan makan. Malangnya tak banyak pilihan. Bagaimanapun hanya makan sekadar alas perut. 6.40 pagi, naik semula. Terus masuk bilik 224. Berkemas-kemas. Terpaksa “sumbat dan tekan”. Susulan perkembangan aktiviti “melontar rupiah”, menyebabkan beg-beg mula berkembang.

7.51 pagi, adieu room 224. Matur nawun kerana comfortability and hospitalityTerasa sayu apabila melangkah keluar dari bilik. 7.54 pagi, berada dalam bas. Doa dilafazkan oleh “keturombo”, Uztaz Saberi. Diikuti bacaan surah Adh Dhuha, oleh adik Shahmi. Seterusnya tazkirah.

Surah Adh Dhuha, Ayat 11
Dan terhadap nikmat Tuhanmu maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur)

7.58 pagi, lalu bermulanya perjalanan  dari Jalan Dagen. Kemudian masuk Jalan Letjen Suprapto. 8.09 pagi, masuk Jalan BantulSeterusnya menyusuri kubaten Bantul. Moto kabupaten ini adalah “Projotamansari” singkatan dari Produktif-Profesional, Ijo royo royo, Tertib, Aman, Sehat, dan Asri.


8.15 pagi, melintasi sungai. Seterusnya  masuk gerbang Jalan Kasongan. 8.20 pagi, berhenti di desa Kasongan. Desa wisata yang terkenal dengan perusahaan tembikarTermasuk souvenir, figura, hiasan dinding, topeng dan perabot buluh. 


Warisan Turun-Temurun 

8.23 pagi, masuk lorong kecil. Terus ke tempat pembuatan tembikar. Diusahakan oleh kaluarga dan kerabat. Cottage industry di desa kasongan ini sudah menjadi warisan turun-temurun. Kemahiran, yang satu-satunya rahmat Ilahi. Sebagai anugerah Pencipta.


Bagaikan Gakeri Pottery

Di sepanjang jalan, kedai-kedai bagaikan galeri. Mempamirkan kreativiti yang begitu seni dan halus. Daripada pasu kecil hingga ke patung yang besar. Yang berhias ukiran, dan berwarna-warni. Dalam pelbagai bentuk yang unik, menarik dan artistik. Begitu mengkagumkan.

8.47 pagi, bertolak, meninggalkan “desa wisata” Kasongan. Melalui gerbang wilayah Batul. Mata hari pagi ini kelihatan lesu.  Cahayanya agak pudar, kurang menyinar. Sekali-sekala mengintai di balik ombak-ombak awan.


Industri Kerajinan Kulit

9.08 pagi, sampai di desa Manding, di Jalan Parangritis. Merupakan sentral industri kerajinan kulit. Kios-kios di kiri kanan jalan menawarkan pelbagai pilihan. Dari tas, kasut, dompet, jaket, tali pinggang hingga ke souvenir. Benar-benar dapat memenuhi cita rasa pelanggan. Akan tetapi malangnya beg-beg dah cukup “kembang”.


Menawarkan Pelbagai Pilihan

Bagaimanapun singgah di kios Martha Kerajinan Kulit. Membeli selipar kulit dan kasut kulit. Untuk Kakcik dan Banglong. 9.45 pagi, meninggalkan desa Manding. Kota Solo masih lagi 91 km. 9.56 pagi, melintasi Indonesian Institute of the Arts di Jalan Imogiri Timur.


Desa Di Lereng Gunung

10.26 pagi, kelihatan Gunung Merapi di kejauhan. Dengan ketinggian 2.930 m. Puncaknya sentiasa diliputi asap volkanik. Gunung Merapi  ini adalah paling aktif di Indonesia.  Sejak tahun 1548, sudah meletus sebanyak 68 kali. Bagaimanapun di lereng-lerengnya masih lagi terdapat kelompok-kelompok desa hingga ketinggian 1700 m.


Korban Ledakan Merapi


Pada 26 Oktober 2010, Gunung Merapi kembali meletus. Disertai awan panas setinggi 1,5 kilometer. Yang kemudian meluncur bersama lahar panas. Menuruni lereng-lereng gunung. Melewati desa Sleman, Klaten, Boyolali, dan Magelang16 orang terkorban, termasuk Mbah Maridjan. Juru kunci Gunung Merapi, yang diamanahkan oleh Sri Sultan Hamengkubuwana IX


Posisi Bersujud

Apa yang mengejutkan pasukan penyelamat, jasad Mbah Maridjan ditemui dalam keadaan bersujud. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un. Tragedi ini bukan sahaja menjadi catatan sejarah,  tetapi dikaitkan dengan metos lagenda.


Perjalanan akhirnya merentasi perbatasan Yogyakarta dan Jawa TengahDi sebelah kiri kelihatan Candi Parambanan11.15 pagi, masuk Jalan Perintis Kemerdekaan. Sepanjang jalan, kebanyakannya rumah-rumah lama. Setengah-tengah kurang terurus. 11.40 pagi, melintasi Kopasus (Komando Pasukan Khusus). 11.44 pagi, masuk Jalan Ahmad Yani.

11.56 pagi, selepas melintasi landasan kereta api, masuk Jalan Slamet Riyadi. Jalan terpanjang di Asia Tenggara.   Menjadi  nadi bisnes kota Solo. Beberapa bank, hotel, gedung perniagaan, restoran internasional, dan taman rekreasi terletak di sepanjang jalan protokol ini.


Lunch di Restoran Sari Bonda


12.12 tengah hari, melintasi gereja katolik dan stadium lama. 12.05 tengah hari, sampai di Restoran Sari Bonda. Menunya "masakan padang", resipi asli Minangkabau. Satu-satunya Ikon kuliner tradisional Padang, iaitu dari provinsi Sumatera Barat12.33 tengah hari, baru selesai lunch. Feeling appetite satisfaction.



Di Hadapan Pendopo Ageng

12.46 tengah hari, meneruskan perjalanan. Masuk Jalan Diponogoro. Seminit kemudian sampai Museum Istana MangkunegaranIstana resmi Kadipaten Praja Mangkunegaran. dibina pada tahun 1757 oleh Mangkunegara I. Mengikuti model keraton. Pamedan, pendapa, pringgitan, dalem, dan keputren, yang seluruhnya dikelilingi oleh tembok yang kukuh.

Local guide, ibu Marianti menyambut set veteran Poto. Dari pintu masuk kelihatan balai Pendopo Ageng Pura Mangkunegaran. Pendopo yang terbesar di Indonesia. Dapat menampung lima hingga sepuluh ribu orang.


Mengikuti Model Keraton

Hiasan langit-langit pendopo yang berwarna terang melambangkan astrologi Hindu-Jawa. Di langit-langit ini tergantung deretan lampu antik. 1.15 petang, masuk dewan budaya. Mempamirkan gamelan-gamelan pusaka. Antaranya, gamelan Kyai Seton, gamelan Kyai Kanyut Mesem, dan gamelan Lipur Sari.



Mangkunegara IX

1.24 petang, masuk Dalem Ageng. Ruang tidur pengantin. Dan tempat persemayaman, yang berlapiskan tenunan sutera. Dipamerkan juga perhiasan, senjata-senjata, pakaian-pakaian dan medal-medal. Perlengkapan wayang, wang logam, gambar adipati-adipati Mangkunegaran serta berbagai barang seni.

Di belakang Dalem Ageng, adalah tempat kediaman keluarga Mangkunegaran. 1.31 petang, masuk ruang santapan diraja. Jendela kacanya berwarna-warni. Menggambarkan pemandangan alam di Jawa.


Post a Comment

Powered by Blogger.