Qalam Perjalanan




HARI KE 3 : 7 DISEMBER 2015 (1)
Hotel Kervansaray Termal - Masjid Ulu Camii
(Mistri Yang Tersembunyi Dan Rahsia Yang Terbuka)




Last breakfast 

5.38 pagi, solat Subuh dengan usapan dingin yang penuh syahdu. 6.15 pagi, sarapan terakhir di Hotel Kervansaray Termal. 7.00 pagi, beg-beg bersedia untuk masuk  ke dalam bas. Cuaca di luar agak gelap sedikit.  Terasa sejuk apabila melangkah ke arah bas. 
 

"Gule-Gule" Kervansaray

7.40 pagi, barulah bertolak dengan bas Tempel Travel. Pemandangan di sepanjang perjalanan sangat syahdu, dengan cuaca yang berkabus. Tanah datar yang luas, dipinggiri oleh banjaran bukit. Kelihatan sayup-sayup di kejauhan.


Bursa Ulu Cami

7.43 pagi, akhirnya sampai  di Masjid Ulu Camii. Yang menjadi Tapak Warisan Dunia UNESCO. Masjid terbesar di daerah  Bursa. Yang memiliki 20 kubah masjid, iaitu paling banyak di antara kesemua masjid di Turki.  Ia dibina atas nazar Sultan Bayezid I yang telah berjaya menakluki bumi Bursa.


Plaque UNESCO
Add caption
Taklimat Tour Leader

Di sinilah lahirnya empayar Uthmaniyah.  Antara tahun 1335 dan 1363. Bursa dirujuk sebagai Hudavendigar bermaksud "anugerah Allah" di zaman Uthmaniyah. Manakala  terkini ianya dikenali sebagai YeÅŸil Bursa bermaksud "Bursa Hijau". Merujuk kepada taman-taman yang menghijau.


Kaligrafi
Mercu Tanda
Kenangan Ulu Camii

Menurut sejarah  Ulu Camii dibina antara 1396 dan 1399. Menjadi mercu tanda seni bina Uthmaniyyah. Yang  banyak menggunakan unsur-unsur  seni bina Seljuk. Ia direka dan dibina oleh arkitek Ali Neccar. Ia adalah sebuah bangunan yang besar segi empat tepat, dengan dua puluh kubah disusun dalam empat baris lima yang disokong oleh dua belas tiang. 


Hiasan Dalaman
20 Kubah

Kononnya dua puluh kubah telah dibina daripada dua puluh masjid berasingan.  Ini mengikut nazar sultan untuk membina 20 masjid, jika memenangi Perang Nicopolis melawan pasukan Raja Sigismund dari Hungaria.

Setelah kemenangan dicapai pada tahun 1396. Para penasihatnya menyarankan untuk membangunkan satu masjid besar  dengan 20 kubah yang sama besar. Untuk mengurangkan kos pembinaan.  Dua belas tiang berbentuk segi empat terpaksa menyokong berat 20 kubah.


Kekalahan Tentera Salib


Kemenangan Nicopolis tahun 1396,  mengakibatkan kekalahan teruk kepada pasukan tentera Salib. Terdiri daripada tentera bersekutu dari Hungary, Bulgaria, Croatia, Wallachian, Perancis, Burgundi, Jerman. Kemenangan  akhirnya di tangan  tentera Jihad Uthmaniyah.
.
Ia sering dirujuk sebagai Crusade of Nicopolis. Ia adalah salah satu daripada Perang Salib besar-besaran yang terakhir pada Zaman Pertengahan. Bersama-sama dengan Crusade of Varna dalam 1443-1444.

Justeru masjid ini bagaikan tugu kemenangan  para jihad. Ianya kekal hingga sekarang, menyimpan sejarah keagungan Uthmaniyah. Sekarang ia menjadi tempat ibadat dengan kemudahan kolam   air pancuran (ÅŸadırvan) di tengah-tengah masjid, di mana jemaah boleh berwuduk sebelum solat.

Anihnya, hanya di Ulu Camii air pancuran berada di tengah-tengah masjid. Ramai hanya mengkagumi keunikan air pancuran tetapi tidak mempersoalkan mengapa dibina di tengah-tengah masjid.  Sebenarnya ada mistri di sebalik pembinaannya.

Mengikut cerita, seorang perempuan tua tinggal di pondok kecil. Di tengah-tengah kawasan yang hendak dibina masjid. Perempuan tua itu enggan menjual tanahnya kepada Sultan. Akhirnya dia meninggal dunia tanpa meninggalkan sebarang waris.

Ini membolehkan projek pembinaan diteruskan. Walau bagaimanapun ianya menjadi dilema. Kerana bersolat, dan berdoa di atas tanah tanpa kebenaran pemiliknya belum tentu sah solatnya. Akhirnya Ulama-ulama terpaksa mencari penyelesaian secara berkompromi.

Mereka telah mencadangkan agar  air pancuran  dibina di atas bahagian tanah yang tidak dibenarkan oleh pemiliknya. Ini dapat menghindarkan solat dilakukan. Lebih-lebih lagi bersujud dan berdoa  di kawasan yang menyalahi hukum.

Kemudian kubah dibina di atas pancuran ini, Kubah ini mempunyai beberapa  jendela langit  yang mewujudkan cahaya yang lembut. Cahayanya dapat memenuhi ruang masjid seluas 5000 meter persegi. Jika panas, jendela akan dibuka. Udara masuk, manakala air akan menyejukkan suasana di dalam. Menciptakan harmoni dan kedamaian dalam masjid.





Seni Ukiran 

Dari luarnya pula seperti konstruksi batu berbentuk persegi dan berwarna terang. Sebagian dindingnya ditutupi seramik. Bagian luarnya terdapat ukiran melengkung dengan jendela-jendela kecil. Ia dilengkapi dua menara yang menjulang naik ke langit.


Hiasan dalaman 

Terdapat tiga buah pintu. Salah satu menghadap bazaar. Satu lagi ke arah pelataran dan taman kota. Masing-masing diperbuat dari kayu dan kaca. Untuk masuk para pengunjung diminta membuka kasut. Kemudian meletakkannya di dalam rak-rak kasut di  dalam masjid. Atau dimasukkan ke dalam  plastik.


192 Karya Kaligrafi


Hiasan dalaman begitu mengkagumkan. Dinding dan tiang dihiasi dengan ayat-ayat Quran, dengan seni kaligrafi yang indah dan menarik. Terdapat 192 karya oleh penulis kaligarafi yang terkenal di zaman Uthmaniyah. Menjadikannya sebagai  salah satu contoh kaligrafi yang terbaik di  dunia. 


Pintu Mimbar 

Begitu juga keunikan ukiran terutama pada pintu-pintu kayu. Yang menjadi tarikan kepada peminat barang antik, sehingga berlaku kecurian. Peristiwa ini  agak menggemparkan. Pintu mimbar berusia lebih 600 tahun telah dicuri pada Mei 1993.  Kehilangannya telah dikesan oleh pihak berkuasa Turki, dan New Scotland Yard.

Sindiket telah  menghantar pintu itu ke rumah lelongan Christie untuk dijual kepada peminat barang antik. Pada masa itu, Interpol telah dimaklumkan secara detil  tentang pintu. Termasuk gambar-gambar yang diambil ketika   di masjid. Maklumat telah disebarkan secara meluas kepada peniaga barangan antik, muzium, dan pihak berkuasa kastam.

Akhirnya pekerja  Christie mengenal pasti pintu itu sama seperti maklumat Interpol. Pada 15 Mei 1995, pihak polis sudah mengenal pasti dan begitu juga pegawai-pegawai Turki.  Tindakan telah diambil kepada yang terlibat. Namun selepas lima bulan barulah pintu itu dikembalikan kepada masjid Ulu Camii.

Begitu juga keunikan setiap kaligrafi dan ukiran mempunyai sejarahnya tersendiri, termasuklah huruf "wau". Saperti mengikut riwayat, Nabi Khidir a.s pernah bersolat di masjid ini.  Dan telah menulis sendiri huruf “wau” di tiang depan masjid. Mengikut penduduk tempatan banyak kali Nabi Khidir a.s singgah bersolat di masjid ini. Tetapi hanya mereka yang terpilih sahaja dapat bertemu dengan Nabi Khidir a.s.

Satu lagi keunikan dan mistri  ialah mimbar kayu yang juga berusia lebih 600 tahun. Bukan sahaja dibuat tanpa menggunakan sebarang paku, tetapi ianya terdiri daripada 6666 kepingan yang dimasukkan bersama-sama ke dalam secara  lego.  Juga   tanpa pin, gam atau pelekat.



Mistri Sitem Soar 

Yang lebih menghairankan, ialah mistri sistem solar  di bahagian kiri mimbar. Berupa ukiran 3D  dengan matahari sebagai pusatnya. Walhal masjid ini dibina sebelum Galileo Galilei dilahirkan lagi. Ramai pengunjung tidak menyedari wujudnya sistem solar ini. Tidak pasti sebab mengapa ia tidak dipaparkan secara jelas. Atau ianya secara kebetulan? Inilah mistrinya.

  
Hiasan Dalaman 

Dengan seni yang indah, dan sudut kaligrafi yang menarik menjadi satu keunikan. Setiap kaligrafi memberi makna kepada lokasi, dan cara persembahannya. Demikian juga ruang yang  luas dengan pengaliran udara dan pencahayaan yang seimbang.   Memberi ketenangan dan kedamaian kepada penghunjung. Lebih-lebih lagi terasa khusuk ketika solat .


Deretan Paip 


Lamannya sangat luas. Terdapat deretan paip untuk mengambil wudu  dengan tempat duduk dari batu rendah. Dan terompah kayu tersusun dengan kemas. Terdapat  juga kolam pancuran berbentuk bulat di laman masjid dengan kemudahan untuk mengmbil wuduk..

Di luar masjid terdapat kedai-kedai menjual souvenir. Lorong-lorong agak tenang, dan tidak ramai pelanggan. Peniaga-peniaga mengalu-ngalukan kedatangan kami denga senyuman, dan  ungkapan "bir sey degi".


 Dalam Kemesraan

Beberapa orang   membuat window-shopping. Sambil bertanya kepada peniaga  dengan menggunakan bahasa isyarat, Boleh dikatakan pendduk di sekitar Ulu Camii agak mesra. Sempat juga bergambar dengan peniaga, pekerja dan tukang kasut. 


Turki Karagos

Di sini juga satu ketika dulu terkenal dengan Turki Karagos.  Wayang kulit teater tradisional. Mengikut legenda, ia bermula di  Ulu Camii. Dikatakan teater ini tercetus dari lawak dan gurauan dua orang lelaki yang bekerja di tapak pembinaan Ulu Cami. Mereka  sentiasa membuat komedi spontan yang menyebabkan yang lain-lain berhenti bekerja.

  
Teater Traditional 

Ini melambatkan kemajuan pembinaan. Apabila sultan mendengar hal itu, kedua-dua lelaki, Karagöz dan hacivat di hukum mati. Walau apa yang berlaku kepada pelawak tadi, wayang kulit berdasarkan komedi  mereka berkembang. Bertahan hingga ke hari ini di Bursa, dan di seluruh Turki.


 Penjuru Memori

Demikian riwayat Ulu Camii, walaupun dibina 600 tahun dahulu, masjid ini masih kukuh. Dan masih menjadi tempat ibadat. Masih dikagumi oleh pelancung, dan pencinta seni. Masih menjadi kajian pakar sejarah dan peminat-peminat kaligrafi. Tidak hairanlah Ulu Camii menjadi mercu tanda empayar Uthmaniyah. Di mana bermulanya penguasaan Uthmaniyah.


 

Baby Ameera
(our little Wonder)


Let patience
keep your silence
and let silence
keep your presence.
Your silence
gives the message
and you patience
give the courage.


Makin diam
makin faham
dan makin sabar
makin sedar.





ARAM
(ABDUL RASHID ABDUL MAJID)

Teratak Seri Teratai



Post a Comment

Powered by Blogger.