Qalam Perjalanan


HARI PERTAMA: 22 MAC 2014
Sultan Mahmud Airport – KLIA Sepang
- Tan Son Nhat International Airport

(Jejak Kembara Memacak Dunia)



Lokasi KLIA



8.35 pagi, naik MAS MH1327 dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud. Lebih kurang 45 minit kapal terbang mendarat di KLIA. Hilang rasa debaran apabila menuruni tangga. Dan terasa lega apabila berpijak di bumi nyata. Mungkin kerana banyak memikirkan perkara yang negatif membuatkan hati terasa cemas. Kadang-kadang terperangkap dalam flight fright syndrome. "Cemas di mata lemas di jiwa".


Aras 5
KLIA Sepang

9.46 pagi, terus ke balai ketibaan. Suasana agak riuh dengan orang ramai. Bising dengan ulang suara dari juru maklumat penerbangan. Yang menunggu flight dan yang baru tiba, masing-masing tenggelam dengan informasi penerbangan. Dalam urusan penerbangan informasi flight, dan jadual perlu sentiasa dalam fikiran. Kalau tidak perjalanan akan tergendala.


Food Garden
Taste Of KLIA

KLIA telah dibuka secara rasmi pada 27 Jun 1998. Dari segi kapasiti,  dapat menampung sebanyak 35 juta penumpang setahun. Dan mengendalikan 1.2 juta tan metrik kargo. Dari segi penumpang asing, ia menduduki tempat yang ke-13 di dunia. Demikian, KLIA benar-benar telah memenuhi slogannya, "Membawa Dunia Ke Malaysia Dan Malaysia Ke Dunia".  


Mini Forest
Jungle Boardwalk

Di sini juga terdapat Jungle Boardwalk yang berkonsepkan “Lapangan terbang dalam hutan, dan hutan dalam lapangan terbang".  Suasana yang mana dapat memberi ketenangan kepada penumpang. Di samping memperkenalkan suasana hutan Hujan Khatulistiwa kepada pelancong luar negara.


Hotel Transit
Hotel YouniQ

9.40 pagi, terus ke Hotel YouniQ  di Bandar Baru Salak Tinggi Business Park. Transit hanya untuk beberapa jam.  Jadual flight sebenarnya bermula pada 8.50 malam. Tak banyak aktiviti untuk dilakukan. Hanya turun untuk lunch dan bersiar-siar. Sekadar menunggu masa.

5.50 petang, group Poto Travel And Tours berkumpul di Kaunter L. Aras 5, Bangunan Terminal Utama. Ketua rombongan En. Zaiful memberi sedikit informasi sebelum berangkat. Kemudian kami diberi sedikit kesempatan to break the ice. Walaupun hanya bersua muka, dan mengukir senyuman. Maklumlah pertama kali berjumpa,  untuk berborak masih lagi kurang idea.

Kesempatan ini juga memberi ruang untuk memastikan semua keperluan dah standby. Apa-apa pun perlu positif. Fizikal perlu bersedia. Manakala minda perlu berfokas ke arah "jejak kembara memacak dunia". Inilah cabaran yang menanti untuk diterokai. Kembara untuk meluaskan pandangan dan menambah pengalaman. To discover the moment of truth, and to uncover the truth of wisdom.


Aras Perlepasan
Terminal Stelit

Proses check-in dan drop  baggage selesai. No problem, kerana berat bagasi tak sampai pun  30 kg. Begitu juga hand luggage tak sampai 7 kg. 6.40 petang, Kami terpaksa melalui Airport Security Check, sebelum turun tangga international. Seterusnya naik aerotrain untuk pergi ke bangunan Terminal Stelit A.  Bagunan seluas 143,404 meter persegi ini  khusus untuk mengendalikan penerbangan-penerbangan antarabangsa.


Aerotrain
Laluan Antarabangsa

Aerotrain ini beroperasi dalam jangka antara masa 3 dan 5 minit. Perjalanan antara Bangunan Terminal Utama dan Terminal  Satelit A mengambil masa lebih kurang dua minit. Dan setiap tren boleh memuatkan 250 penumpang dalam satu masa. Mampu membawa seramai 3,000 penumpang sejam pada kelajuan maksimum 56 km/j.


Terminal Satelit A
Zon Duty Free

Di Terminal Satelit A terdapat pelbagai jenis kedai bebas cukai dan butik-butik berjenama yang berprestij. Antara jenama-jenama tersebut adalah Burberry, Dunhill, Mont Blanc dan Mango.  Yang membuka butik lapangan terbang pertamanya di benua Asia. Selain itu terdapat juga minuman alkohol dan minyak wangi, jam tangan dan produk tembakau.

Terminal ini juga memuatkan Hotel Transit Airside. Juga beberapa ruang menunggu untuk syarikat-syarikat penerbangan. Antaranya Dynasty Lounge untuk China Airlines, Golden Lounge untuk penumpang antarabangsa Malaysia Airlines dan Silver Kris Lounge untuk Singapore Airlines.

Penggunaan ruang perniagaan di Terminal Satelit A telah dimaksimumkan.  Meningkatkan keuntungan daripada sewa tapak perniagaan. Dan peratusan hasil jualan daripada 35% kepada 50%. Proses pembaharuan, telah memperkenalkan Jungle Boardwalk yang pertama di dunia. Aras mezzanine telah diperluaskan untuk menampung kedai-kedai makanan, dan galeri pemantauan.

Jadual flight jam 8.50 malam  Bagaimanapun masa transit berbaki  hampir sejam lagi. Kesempatan ini memberi ruang  untuk saling berinteraksi. Seterusnya break the iron curtain.  Di samping melakukan  aktiviti sambil lewa. Melepak sambil berbual-bual atau hanyut dalam whatsApp messenger. Sebaliknya, ada pula yang sempat melelapkan mata.


Take Off

8.50 malam, kami terpaksa berbaris untuk pemeriksaan tiket dan pasport. Kemudian masuk melalui aerobridge. Terus ke pintu kapal terbang. Kami dimaklumkan Vietnam Airlines akan membawa kami ke Ho Chi Minh City. Masing-masing teruja walaupun  keletihan. Demikian, keseronokan kadang-kadang memberi sedikit kekuatan.


Menongkah Udara
Bird Eye View

Agak selesa juga dalam kabin. Termasuk ruang aisle. Susun atur kerusi 3x3, tidak membataskan  seat legroom. Akhirnya, dengan penuh debaran, Vietnam Airline memecut meninggalkan landasan. Dan terus menyusuri lebuh raya angkasa. Yang dihiasi dengan kelompok-kelompok awan altokumuluas. Kelihatan bagaikan terapung-apung. Begitu indah melatari ruang angkasa.

9.23 malam, paramugari mengedarkan minuman ringan. Sudah  pasti makanan halal.  Suasana dalam kapal terbang dicerahkan sedikit. Tak banyak aktiviti dalam flight. Di depan tempat duduk disediakan skrin untuk yang minat menonton movie. Tetapi ramai yang memilih untuk melelapkan mata. Toilet juga terbuka untuk yang memerlukan, tetapi kena ikut giliran.



Ho Chi Minh City

9.35 malam, selepas 1 jam 50 minit, kapal terbang mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tan Son Nhat. Wah, ini kali pertama kaki menjejak bumi Vietnam. Yang terkenal dengan, "Khamer Rouge Killing Fields". 9.45 malam kami berkumpul di balai ketibaan untuk transit 2 jam 55 minit sebelum berlepas ke Lapangan Terbang Narita. Saat yang paling membosankan, anxiety of nothingness.


Tan Son Nhat
Busiest Airport

Kami hanya meninjau, tak boleh pergi jauh. Dalam status transit “immediate connecting”, apa-apa pun unexpected situational problem boleh berlaku pada jadual flight. Bagaimanapun kami cuba menfaatkan ruang masa untuk merapatkan lagi hubungan  Kata orang tua-tua, " tak kenal tak berbual, tak mesra tak bersenda". 12.30 pagi, selepas selesai urusan flight, kami meneruskan penerbangan ke Lapangan Terbang Narita. Bye Vietnamese.




Post a Comment

Powered by Blogger.