HARI KEEMPAT 1 MEI
2018 (1)
Hotel Travelodge
- Sydney Aiport - Virgin Australia VA 808
- Melbourne Airport - Bas BS01BO -
Menzies Creek
- Puffing Belly
3.33 dinihari, morning call dari
kaunter hotel. Terbangun tetapi masih lagi dalam relaxation mode. 3.39 dinihari, morning call kali kedua. Ambil sedikit kesempatan untuk stretching exercise. Kemudian mandi. 3.41 dinihari, morning call kali ketiga. Lalu terus berkemas-kemas.
Pakaian disusun rapi dalam beg-beg. Namun masih ada ruang. Kemudian melalui item checklist. Memastikan tidak ada yang tertinggal. Maklumlah, proses ketuaan kadang-kadang menghampiri potential limit of human memory.
|
Luar Bilik |
|
Room 1118 |
4.21 dinihari, keluar dari bilik 1118. Rasa terharu. 4.24 dinihari, turun lif ke
lobi. Kemudian masing-masing menolak beg-beg hingga ke bas. Bagaimanapun ambil
kesempatan mencari beberapa sudut fotografi di sekitar hotel. Sekadar catatan untuk memori.
|
Hotel Travelodge |
|
Sudut Memori |
Pagi ini suhu 17ºC. Menggigil apabila angin
dingin memuput dari celah-celah bangunan. Terasa chilled to the bone.
Sepanjang laluan diterangi lampu-lampu jalan. Cahayanya agak suram. Namun suasana
agak tenang, tetapi terasa sepi.
4.50 dinihari, bertolak meninggalkan Hotel Travelodge. Adieu. Perjalanan pagi ini
diringi doa. Agar dipermudahkan, dirahmati dan diberkati. Di sepanjang laluan kelihatan
beberapa kereta di birai jalan. Di langit bulan kesiangan turut mengiringi
perjalanan.
5.03 pagi, melintasi beberapa bangunan. Yang
kelihatan tersergam kaku. 5.08 pagi, sampai di Sydney Airport
untuk penerbangan domestic. 5.12 pagi, masuk pintu Entry D. 5.17 pagi, berbaris mengikut laluan. Kemudian
check-in bagasi. 5.26 pagi, solat di belakang kaunter check-in.
|
Sydney Airport |
|
Solat Subuh |
5.38 pagi, melepak sambil menunggu. 5.47 pagi,
baru bergerak secara berkumpulan. Kemudian turun melalui eskalator. Seterusnya
menyusuri laluan ke G 40. 6.01 pagi, sampai di G 40. Lalu berserapan di ruang menunggu dengan packed breakfast.
|
Breakfast Time |
|
Feeling Cosy |
|
Relax Time |
6.34 pagi, pemeriksaan boarding pas.
Kemudian turun melalui aerobridge hingga ke pintu pesawat Virgin Australia VA 808.
6.39 pagi, masuk kabin. Lalu duduk di seat 24A. Umi
Ayu pula di seat 24B.
7.05 pagi, tayangan keselamatan. 7.06 pagi,
bergerak perlahan-lahan. Mentari pagi kelihatan bersinar. Menjanjikan
perjalanan yang menyeronokkan. 7.16 pagi, menderam, agak bising. Kemudian memecut. Semakin
naik. Semakin laju. lalu menyusuri lebuh raya angkasa.
Kelihatan bumi terhampar. Semakin tinggi
semakin kelihatan samar-samar. Di bawahnya ombak rimbunan dan di langitnya ombak awan.
Mentari masih lagi memancar. Jelas kelihatan hamparan landskap bumi Australia. Begitu indah dalam kesamaran pagi.
7.34 pagi, terasa bergegar sedikit. 7.44
pagi, paramugari menolak mini bar. Mengedar apple slice juice. Order
tea dalam cawan jenama relax. 8.31 pagi, pesawat mengurangkan kelajuan
dan ketinggian. Muka bumi kelihatan jelas. Rumah-rumah kelihatan
berkelompok-kelompok saperti kotak.
|
Peta Airport |
|
Melbourne Airport |
8.33 pagi, akhirnya pesawat VA 808 membuat touch down. Sedikit bergegar, lalu
memecut sepanjang landasan. Kemudian bergerak perlahan-lahan ke parking lot. 8.36
pagi, akhirnya berhenti. Masing-masing tidak sabar-sabar nak turun.
Bagaimanapun “welcome to Melbourne”.
|
Domestic Flight |
|
Balai Ketibaan |
|
Airport Procedures |
Melbourne Airport dikenali
juga sebagai Tullamarine Airport. Airport utama untuk
bandar Melbourne, dan yang kedua paling sibuk di
Australia. Ia dibuka pada tahun 1970 untuk
menggantikan Lapangan Terbang Essendon yang
berdekatan.
|
Waiting Moment |
|
Moment Of Coaxing |
8.46 pagi, turun tangga belakang pesawat. Terasa agak
sejuk mungkin suhu di Melbourne 16ºC. 8.52 pagi,
naik tangga. Kemudian masuk dalam bangunan airport. 9.01 pagi, menyusuri laluan
ke baggage reclaim. Tertera pada papan maklumat VA
808 T3, Carousel 1.
9.04 pagi, ambil beg dari baggage carousel. Kemudian masing-masing
melegakan diri di rest room. Lepas itu berkumpul di lobi ketibaan
berhampiran tiang T4. Seseorang memperkenalkan diri dengan placard,
tercatat “Poto”. 9.43 pagi, bergerak keluar. Bas
BS01BO sudah menunggu.
9.57 pagi, bas bertolak. Dipandu oleh Medhi, orang Pakistan.
Di samping memandu Medhi merangkap local guide. Seterusnya mengikut
laluan bas. Bagaimanapun jalan sesak, namun lega di Mackleham
Road. 10.07 tengah hari, masuk Wirraway Road.
Mentari masih lagi memancar. Cahayanya masuk melalui
tingkap. Lalu memberi sedikit kepanasan. 10.16 tengah hari, masuk Bruinswick Road. Kemudian Flemming
Road. 10.24 tengah hari, jalan kembali sesak. Seterusnya masuk Wellington Street.
10.35 tengah hari, baru masuk 21 Chandler Highway. Perjalanan seterusnya melalui Bullen Road dan Ringwood M3.
10. 46 tengah hari, masuk terowong. Kemudian melalui Ringwood bypass dan Jalan Dandenong M3.
|
Bandar Belgrave |
11.10 tengah hari, masuk bandar kecil. Jalan
menjadi dua lorong. 11.11 tengah hari, melalui bandar Belgrave. Terletak di kaki bukit Banjaran Dandenong. Kawasan ini diterokai oleh orang Eropah pada tahun 1851.
Kedai-kedai di sepanjang laluan kelihatan
hampir dengan jalan. Jalan semakin kecil dan agak sempit aapabila keluar dari
kawasan bandar. Seterusnya berliku-liku mengikut lereng bukit. Sekali-sekali mendaki dan
sekali-sekala menurun.
11.17 tengah hari, jalan semakin mendaki. 11.20 tengah
hari, masuk School Road. Kawasan pendalam yang
agak lengang. Kurang kenderaan. 11.23 tengah hari, bas berhenti. Sepatutnya
hentian ini menjadi pick up point. Sebaliknya menjadi departure point
kerana kelewatan.
|
Menyusuri Laluan |
|
Stesen Menzies Creek |
Di sini udaranya sejuk. Mudah berubah, unpredictable
weather. kadang-kadang berlaku empat musim dalam sehari. 11.24 tengah hari,
menyusuri lorong hingga ke stesen Menzies Creek.
Ia dinamakan sempena peneroka awal, John
Menzies.
|
Puffing Billy |
|
Landasan Sejarah |
|
Kereta Api Stim |
11.36 tengah hari, naik gerabak kereta api
stim. Dikenali sebagai “Puffing Billy”, kereta api stim warisan tertua. Berukuran 2 kaki 6
inci (762 mm)
yang agak sempit. Satu-satunya kereta api stim yang terpelihara dan masih wujud
lagi di dunia ini.
|
Romantic Escapism |
|
Open-Air Coach |
|
Free seats |
|
Air-Free Coach |
|
Wooden Coach |
Mula beroperasi sejak tahun 1899. Menyediakan
satu pengembaraan silam yang menyeronokkan. Melalui likuan landasan sepanjang kaki bukit selatan
Dandenong Ranges hingga ke Gembrook.
Veteran Poto naik coach
D. Perjalanan bermula dari Menzies Creek hingga ke stesen Belgrave.
11.46 tengah hari, loceng di bunyikan oleh Station Master. Dikuti laungan ala Red Indian dari Head Conducter. Isyarat untuk bersedia.
Sekali lagi loceng dibuyikan.
Konduktor terus naik. Kereta api mula
bergerak. Seterusnya meluncur atas landasan sejarah. Terdengar
bunyi gerabak saling tarik-menarik. Diiringi jeritan geselan tayar besi. Bagaikan bergerak serentak dan bergema seirama. Seiring pula dengan jeritan para penumpang yang keseronokan.
Post a Comment